به گزارش سایت خبری پُرسون، از قزوین؛ محمدرضا وثوقنیا، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین، در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهارکرد: با اشاره به برنامههای ورزشی، اردوها و تشکیل پرونده سلامت رانندگان تأکید کرد که این اقدامات نه تنها باعث ارتقای کیفیت خدمات، بلکه افزایش رضایت شغلی رانندگان نیز شده است.
فشار اقتصادی و مشکلات بیمهای؛ چالش اصلی رانندگان تاکسی
وثوقنیا با اشاره به مشکلات معیشتی رانندگان تاکسی گفت: تاکسیها روزانه بهطور متوسط ۱۰ تا ۱۲ ساعت فعالیت دارند و هزینههای نگهداری و استهلاک آنها بسیار بالاست، در حالی که درآمدها پاسخگوی این هزینهها نیست. رانندگان جدید نیز از حداقل یارانه بیمه و تسهیلات قانونی محروم ماندهاند.
نوسازی ناوگان؛ وظیفه قانونی اجرا نشده
وی مهمترین مسئله تاکسیرانی را نوسازی ناوگان دانست و تأکید کرد: کاهش سن فرسودگی و نوسازی تاکسیها مهمترین وظیفه ذاتی سازمان تاکسیرانی است، اما متأسفانه در سالهای اخیر موضوع نوسازی از سوی دولتهای مختلف بهطور جدی پیگیری نشده است؛ نه تسهیلاتی پرداخت میشود و نه خودرو با قیمت مناسب در اختیار رانندگان قرار میگیرد و حتی خودروسازان تمایلی به واگذاری خودرو به ناوگان تاکسی ندارند.
هوشمندسازی خدمات تاکسیرانی؛ نقطه قوت قزوین
وثوقنیا با تأکید بر اقدامات فناورانه گفت: قزوین جزو معدود شهرهای کشور است که خدمات تاکسیرانی و سرویس مدارس بهصورت گسترده هوشمندسازی شده و شاید کمتر از ۱۰ تا ۱۵ شهر در کشور چنین شرایطی داشته باشند. هوشمندسازی سرویس مدارس باعث شفافسازی گردش مالی ۱۲۰ میلیارد تومانی شده و تمامی پرداختها برای والدین و رانندگان کاملاً قابل پیگیری است.
۷۰ درصد ناوگان تاکسیرانی قزوین فرسوده است
وثوق نیا ادامه داد: در حال حاضر حدود ۳۳۰۰ دستگاه تاکسی در شهر قزوین فعال است که نزدیک به ۷۰ درصد آنها فرسوده محسوب میشوند؛ به این معنا که عمر خودروها بیش از ۱۰ سال است. این در حالی است که میانگین فرسودگی ناوگان تاکسی در کشور حدود ۵۰ درصد اعلام شده است.
راهاندازی تاکسی اینترنتی ۱۸۱۱؛ تحول در حملونقل شهری
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی قزوین از راهاندازی سامانه تاکسی اینترنتی ۱۸۱۱ خبر داد و گفت: این سامانه شامل تاکسیهای اقتصادی، لوکس و تاکسیهای زرد سنتی است و با قیمتهای رقابتی و نصب آسان از طریق کافهبازار، گامی مهم در هوشمندسازی خدمات و پاسخگویی به نیازهای شهروندان محسوب میشود.
سلامت، رفاه و ورزش رانندگان؛ اولویت اصلی سازمان تاکسیرانی قزوین
وثوقنیا با اشاره به برنامههای رفاهی و ورزشی سازمان تاکسیرانی قزوین گفت: سالنهای ورزشی و بدنسازی رایگان، اردوهای تفریحی و تشکیل پرونده سلامت برای رانندگان تاکسی از جمله برنامههایی است که برای نخستین بار در کشور اجرا میشود تا سلامت و رضایت شغلی رانندگان افزایش یافته و کیفیت خدماترسانی به شهروندان بهبود یابد.