چرا نظام آموزشی سوریه پس از اسد با بحران هویتی روبرو است؟

علیرضا مجیدی، کارشناس مسائل غرب آسیا، در تحلیلی گفت: با گذشت ده ماه از سقوط بشار اسد، نظام آموزشی سوریه در نخستین سال تحصیلی خود با سردرگمی آشکار و بحران هویت ملی مواجه است؛ از حذف برنامه‌های جمعی و کاهش تعلیمات دینی گرفته تا جایگزینی موسیقی و هنر در مدارس، تغییرات متناقضی که نماد بحران فرهنگی کشور است.
تصویر چرا نظام آموزشی سوریه پس از اسد با بحران هویتی روبرو است؟

به گزارش سایت خبری پُرسون، با گذشت ده ماه از سقوط دولت بشار اسد، سوریه هنوز فاقد سرود ملی رسمی است و اسکناس‌های قدیمی با تصاویر بشار و حافظ اسد همچنان در گردش است. این نشانه‌ها نشان می‌دهند که فرایند گذار سیاسی و اجتماعی ناقص است و فضای فرهنگی کشور سردرگم باقی مانده است.

تاثیر بحران هویتی بر مدارس

در نخستین سال تحصیلی پس از اسد، وزارت آموزش‌وپرورش سوریه اعلام کرده است که تا تصویب سرود ملی، هیچ مراسم جمعی از جمله صبحگاه یا قرائت قرآن برگزار نخواهد شد. دانش‌آموزان صرفاً در صف قرار می‌گیرند و سپس وارد کلاس‌ها می‌شوند، بدون اجرای برنامه جمعی.

تغییرات در آموزش دینی و هنری

درس تعلیمات دینی که پیش‌تر دو ساعت در هفته و اجباری بود، در نظام جدید به یک ساعت کاهش یافته و اختیاری شده است. زمان خالی شده به آموزش هنر و موسیقی اختصاص داده شده است؛ موضوعی که پیش‌تر برای جریان‌های سلفی-جهادی ممنوع بود.

تناقض میان رویکرد ایدئولوژیک و سیاست آموزشی

در دوره حکومت هیئت تحریرالشام، آموزش موسیقی ممنوع و تعلیمات دینی شش ساعت در هفته بود؛ اما اکنون همان جریان در چهارچوب نظام جدید، موسیقی را جایگزین تعلیمات دینی کرده است. این تغییرات نشانگر بحران هویت ملی و دینی و سردرگمی ارزشی در سیاست‌های آموزشی سوریه است.

پیامدهای اجتماعی و تربیتی

بحران هویت در مدارس نه تنها بازتاب‌دهنده وضعیت سیاسی و قدرت در کشور است، بلکه بنیان‌های فرهنگی و تربیتی جامعه را نیز تحت تأثیر قرار داده و وضعیتی از بی‌هویتی و عدم تعلق نمادین و ارزشی ایجاد کرده است.

منبع: تسنیم

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

1090272

سازمان آگهی های پُرسون