به گزارش سایت خبری پُرسون، دفتر کشتیرانی صنعا اعلام کرد که شرکت چینی ZBM خط کشتیرانی مستقیمی را از سه بندر مهم چین، از جمله چینگدائو، به بندر الحدیده افتتاح کرده است. این خط جدید سفرهای منظم دریایی با نرخهای رقابتی – حدود ۴۳۰۰ دلار برای هر کانتینر ۲۰ فوتی و ۵۹۵۰ دلار برای کانتینر ۴۰ فوتی – ارائه میدهد.
این شرکت علاوه بر حمل کانتینری، بسته کامل خدمات لجستیکی شامل جمعآوری بار از کارخانههای چین تا تحویل نهایی در یمن را بر عهده گرفته و نیاز به واسطههای حملونقل را برطرف میکند.
بندر الحدیده؛ از هدف نظامی تا نقطه مشروعیت اقتصادی
رژیم صهیونیستی طی ماههای اخیر بارها به بندر الحدیده حمله کرده و آن را محلی برای انتقال تسلیحات معرفی کرده است. اما همکاری مستقیم چین با این بندر، تصویری متفاوت ایجاد میکند؛ چراکه یک قدرت بزرگ جهانی اکنون با توسعه زیرساختهای این بندر درگیر شده است.
این موضوع حملات آینده اسرائیل به این بندر را از منظر سیاسی و دیپلماتیک دشوارتر خواهد کرد و حتی ممکن است پای چین را به معادلات امنیتی این منطقه بکشاند.
نگرانی اسرائیل از پیامدهای دیپلماتیک
به باور تحلیلگران، ایجاد این مسیر تجاری به معنای آن است که رژیم صهیونیستی عملاً با یک قدرت اقتصادی و سیاسی همچون چین در تقابل غیرمستقیم قرار میگیرد. این امر میتواند بر روابط اقتصادی و دیپلماتیک تلآویو و پکن سایه بیفکند؛ روابطی که اسرائیل مایل نیست به خطر بیفتد.
پیوند همکاری اسرائیل و تایوان؛ محرک پکن
یکی از دلایل اصلی تصمیم اخیر چین، نزدیکی فزاینده اسرائیل و تایوان عنوان میشود. رسانههای صهیونیستی همچون یدیعوت احرونوت از تایوان به عنوان «دوست اسرائیل در شرق» یاد کرده و همکاریهای دو طرف در حوزههای دفاعی و نظامی پس از جنگ غزه را برجسته کردهاند.
در پکن، این نزدیکی بهمنزله عبور از خط قرمز تلقی میشود و تصمیم برای همکاری اقتصادی با بندر الحدیده پاسخی غیرمستقیم به این روند تعبیر میگردد.
جمعبندی
راهاندازی خط کشتیرانی مستقیم چین – یمن، علاوه بر تقویت اقتصادی صنعا و کاهش اثر محاصره، ضربهای راهبردی به سیاستهای رژیم صهیونیستی محسوب میشود. این تحول نه تنها تهدیدات نظامی اسرائیل علیه الحدیده را پیچیدهتر میکند، بلکه ابعاد جدیدی به رقابتهای ژئوپلیتیکی پکن و تلآویو میافزاید.
منبع: مشرق نیوز