به گزارش سایت خبری پرسون، ارزش این قرارداد 2 میلیارد و ۶۲۵ میلیون دلار در نظر گرفته شده و پیش بینی می شود در این بندر ۹۰ اسکله ساخته شود که پنجاه مورد از آنها برای کانتینرها، ۱۲ مورد برای محموله های عمده و تعدادی دیگر برای اسکله های نفتی با ظرفیت دو میلیون کانتینر در سال و حداکثر سه میلیون کانتینر است.
این بندر بزرگ قرار است در جنوب استان بصره ساخته شود و ظرفیت برنامه ریزی شده این بندر سالانه ۹۹ میلیون تن تخمین زده می شود و با احداث آن به یکی از بزرگترین بنادر مشرف بر آب های خلیج فارس و دهمین بندر از نوع خود در سطح جهان تبدیل خواهد شد.
احداث این بندرغول پیکر 10 سال پیش در دستور کار دولت عراق قرار گرفته و در صورت راه اندازی باعث تغییر نقشه حمل و نقل دریایی جهانی می شود؛ این در حالی است که بنادر گوناگون و عظیمی در خلیج فارس وجود دارد؛ برای اینکه از تاثیر راه اندازی بندر جدید با این سرمایه گذاری سنگین در روند ترانزیت دریایی دیگر کشورها از جمله امارات متحده عربی، ایران و کویت به عنوان شاخص ترین بنادر دریایی خلیج فارس مطلع شویم خبرنگار اقتصادی پرسون گفتگویی با « سید حمید حسینی» عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق انجام داده است.
او در این باره گفت:« راه اندازی این بندر یک موضوع قدیمی است، کره حدود یک میلیارد دلار برای راه اندازی این پروژه بسیار بزرگ تاکنون برای زیرساخت های اولیه مانند موج شکن هزینه کرده است، که پیش بینی می شود حدود 4 میلیارد دلار دیگر سرمایه گذاری نیاز باشد؛ اما اختلاف نظر بین مقامات عراقی برای راه اندازی این پروژه وجود دارد چرا که شرایط کرونا موجب کاهش درآمد های عراق از فروش نفت شده و تزریق سرمایه گذاری آن به کندی پیش خواهد رفت.»
این عضو اتاق بازرگانی ایران وعراق ادامه داد:« اگر کره ای ها به دنبال این هستند که این بندر را با منابع عراقی راه اندازی کنند، این کار شدنی نیست چرا که دولت عراق پول ندارد که بخواهد برای احداث این بندر تزریق مالی کند؛ بنده معتقدم به همین راحتی این بندر راه اندازی و به بهره برداری نخواهد رسید.»
«حسینی» خاطرنشان کرد:« در حال حاضر عراق از بندر ام القصر که دارد با ظرفیت کامل استفاده نمی کند، این بندر حدود یک میلیون و 200 کانتینر ظرفیت دارد که در سال گذشته تنها از ظرفیت 600 تا 650 کانتینر آن استفاده می شد؛ بنابراین نیازی به بندر جدید در عراق وجود ندارد، اگر عراقی ها خیلی به دنبال تجارت هستند از ظرفیت کامل بندر ام القصر استفاده کنند.»
وی در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه چرا کره به دنبال راه اندازی این بندر است؟ گفت:« کره تخصص خوبی در ساخت اسکله و تجهیزات بندری و دریایی دارد، کره به عنوان یک پیمانکار در این پروژه فعالیت می کند، البته کره ای ها دو پروژه بزرگ عمرانی دیگر نیز درعراق دارند یک از این دو پروژه راه اندازی شهر مسکونی با ظرفیت 450 هزار واحدی است که 750 میلیون دلار این پروژه را دولت عراق در ابتدای آغاز پروژه پرداخت کرده است و مابقی تامین مالی برعهده خود کره ای ها قرار دارد و در اینجا کره ای ها مجموعه تولیدی مصالح ساختمانی مانند کاشی، سرامیک، شیرآلات و ... مورد نیاز را در همان منطقه راه اندازی کرده اند؛ ناگفته نباشد پروژه موفقی به حساب می آید.»
بیشتر بخوانید:
رقبای ایران برای بازار عراق دندان تیز کرده اند
افزایش مبادلات تجاری با مرز عراق با بازگشایی بازارچه تیله کو
این عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق علت کاهش صادرات کالای ایران به عراق نسبت به چشم انداز 20 میلیارد دلاری را این طور عنوان کرد:« بخش قابل توجهی از روند کند صادرات کالا به عراق مربوط به کرونا بود، از سوی دیگر همین ویروس کرونا موجب شد درآمدعراق به واسطه کاهش قیمت نفت و کاهش مصرف جهانی نفت از دست برود و توان خرید کالا از ایران را نداشته باشد؛ دولت عراق به تازگی قدرت پرداخت حقوق کارکنانش را نیز ندارد و این امر قدرت خرید مردم را کاهش داده است.»
« حسینی» تصریح کرد:« تمامی کشورهای صادرکننده کالا به عراق در یک سال اخیر با کاهش صادرات به عراق مواجه شده اند و تنها ترکیه به دلیل باز بودن مرز موصل در شرایط اوج گیری کرونا میزان صادراتش به عراق افزایش داشته است، ایران در سال جاری با 15 درصد کاهش صادرات کالا به عراق روبه رو بوده است.»
گفتگو از: محمد خادمی