آسیا

رئیس‌جمهور اوکراین در آستانه مذاکرات هیأت روس و اوکراینی در بلاروس، خواهان پیوستن به اتحادیه اروپا و خروج روسیه از کشورش شد.

آلمان، اسپانیا و فرانسه در اعلام ممنوعیت استفاده روسیه از حریم هوایی خود به بریتانیا، کشورهای شمال اروپا و بالتیک پیوستند، که تحریم‌های بزرگی توسط متحدان ناتو علیه روسیه و جنگ اقتصادی با این کشور است.
براساس منطق حاکم بر غرب، بحران اوکراین دلیلی جز تهاجم روسیه ندارد و «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه با الحاق کریمه درصدد احیای دوباره اتحاد جماهیر شوروی است و ممکن است بتدریج نه تنها بخش‌های دیگر اوکراین که حتی بسیاری از کشورهای اروپای شرقی را نیز بخواهد.
جنگ اوکراین در کنار تبعات سختی که برای این کشور و روسیه دارد، می‌تواند صادرات مواد خام بسیار حیاتی را دچار اختلال کرده و بر زنجیره‌های بین‌المللی تامین فشار وارد کند.
نظم جهانی در حال تغییر است و تحولات جاری در اروپا یکی از نشانه‌های آن می‌باشد. تغییر نظم‌های جهانی از ابتدا تا به امروز با تحولات بزرگ و عمدتاً خشن همراه بوده است. قبل از جنگ‌های جهانی اول و دوم نظم چند قطبی (Multipolar) بر مناسبات بین‌المللی حاکم بود و درآن ، چند قدرت به طور همزمان در عرصه بین‌المللی بازی می‌کردند.
در یک دهه گذشته، آمریکایی‌ها به این باور رسیده بودند که قدرت روسیه در تاکتیک‌های ترکیبی جنگ سایبری، کارزارهای انتشار اطلاعات نادرست، عملیات مخفیانه و توانایی روسیه برای مداخله در سیاست داخلی کشورهای دیگر نهفته است.
کارشناس آمریکایی گفت: روسیه می تواند در سوریه منافع آمریکا و غرب را با خطر مواجه کند، همچنین این کشور می تواند نقش توازن ساز خود در سوریه را کنار بگذارد و خلاء قدرتی ایجاد کند که بلافاصله می تواند توسط ایران پر شود خصوصا اگر توافق وین به دست بیاید و ایران به پول های نفتی خود دسترسی پیدا کند.
رئیس دومای روسیه:

زلنسکی از کی‌یف گریخته است

رئیس دومای روسیه روز شنبه مدعی شد «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین از کی‌یف گریخته است.
بامداد پنج شنبه حمله روسیه به اوکراین با تماشای اروپا و آمریکا که متحدین «کیف» هستند همراه شد و نیروهای اوکراین نتوانستند بیش از 48 ساعت دوام بیاورند و روس‌ها به راحتی وارد این کشور شدند. رئیس‌جمهور اوکراین پس از مشاهده این وضع گفت غربی‌ها از دور تماشا کردند و ما را تنها گذاشتند.