آسیا

رئیس فراکسیون پارلمانی حزب الله در خصوص بیانیه وزارت خارجه لبنان درباره بحران اوکراین گفت: این بیانیه به مزاج برخی از لبنانی‌هایی که غرب را دوست دارند خوشایند است؛ اما لبنان هیچ ربطی به اوکراین و روسیه ندارد. سفیر آمریکا در طول شب به دنبال تماس با همه دنیا بود تا بیانیه‌ای صادر کنند که در آن موضعی مخالف آمریکا نباشد.
چهارمین روز جنگ نیز برای روس‌ها روز پیروی نبود؛ جنگ شهری و مقاومت گسترده نیروهای اوکراینی در خارکیف ادامه دارد، با اعمال تحریم‌های گسترده علیه روسیه و قطع دسترسی تعدادی از مهم‌ترین بانک‌های این کشور به سوییفت موافقت شده است و روند کند پیشروی نیروهای روسیه در خاک اوکراین باعث شده نگرانی‌های زیادی در مسکو درخصوص ادامه جنگ به وجود آید.
برخی از کشورهای عربی ضمن نگرانی از گسترش جنگ بین روسیه و اوکراین، با مسئله ورود ایالات متحده به این درگیری در پی ایجاد ناامنی در منطقه و عدم ثبات جهانی روبه‌رو هستند.

رئیس‌جمهور اوکراین در آستانه مذاکرات هیأت روس و اوکراینی در بلاروس، خواهان پیوستن به اتحادیه اروپا و خروج روسیه از کشورش شد.

آلمان، اسپانیا و فرانسه در اعلام ممنوعیت استفاده روسیه از حریم هوایی خود به بریتانیا، کشورهای شمال اروپا و بالتیک پیوستند، که تحریم‌های بزرگی توسط متحدان ناتو علیه روسیه و جنگ اقتصادی با این کشور است.
براساس منطق حاکم بر غرب، بحران اوکراین دلیلی جز تهاجم روسیه ندارد و «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه با الحاق کریمه درصدد احیای دوباره اتحاد جماهیر شوروی است و ممکن است بتدریج نه تنها بخش‌های دیگر اوکراین که حتی بسیاری از کشورهای اروپای شرقی را نیز بخواهد.
جنگ اوکراین در کنار تبعات سختی که برای این کشور و روسیه دارد، می‌تواند صادرات مواد خام بسیار حیاتی را دچار اختلال کرده و بر زنجیره‌های بین‌المللی تامین فشار وارد کند.
نظم جهانی در حال تغییر است و تحولات جاری در اروپا یکی از نشانه‌های آن می‌باشد. تغییر نظم‌های جهانی از ابتدا تا به امروز با تحولات بزرگ و عمدتاً خشن همراه بوده است. قبل از جنگ‌های جهانی اول و دوم نظم چند قطبی (Multipolar) بر مناسبات بین‌المللی حاکم بود و درآن ، چند قدرت به طور همزمان در عرصه بین‌المللی بازی می‌کردند.
در یک دهه گذشته، آمریکایی‌ها به این باور رسیده بودند که قدرت روسیه در تاکتیک‌های ترکیبی جنگ سایبری، کارزارهای انتشار اطلاعات نادرست، عملیات مخفیانه و توانایی روسیه برای مداخله در سیاست داخلی کشورهای دیگر نهفته است.