آسیا

«آبه شینزو»، نخست‌‌‌وزیر سابق ژاپن، صبح روز جمعه هنگام سخنرانی در غرب ژاپن مورد اصابت گلوله قرار گرفت. فیلم‌‌‌هایی که در شبکه‌‌‌های اجتماعی منتشر شد نشان می‌داد که آبه ۶۷ ساله در شهر «نارا» در نزدیکی کیوتو روی زمین افتاد و در نهایت درگذشت.
رسانه‌های آمریکایی از قبیل شبکه «سی‌ان‌ان»، صبح روز پنجشنبه (به وقت تهران) از نامه جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور به نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان با موضوع افغانستان خبر دادند.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: حملات هوایی رژیم صهیونیستی به اهدافی در سوریه را بشدت محکوم می‌کنیم و از این رژیم می‌خواهیم حملات در سوریه را متوقف سازد.
این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد که دو شرکت چینی دیگر که قبلاً در لیست سیاه صادرات قرار دارند نیز کالاهای نظامی به مسکو ارسال کرده اند.

محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین در این تماس تلفنی ضمن استقبال از سفر رئیس جمهور آمریکا به فلسطین، ابراز امیدواری کرد که این سفر فرصتی برای تقویت روابط دوجانبه باشد و به خلق فضایی برای ایجاد افق سیاسی در دستیابی به صلح عادلانه و همه جانبه بر اساس قوانین بین المللی، راه حل تشکیل "دو کشور" در مرزهای 1967 و پایان دادن به اشغال سرزمین فلسطین توسط اسرائیل کمک کند.
رئیس جمهور در دیدار با همتای روسی خود، بر ضرورت حمایت دو کشور از تقویت کریدور شمال-جنوب تاکید و اظهار داشت: ایران و روسیه ظرفیت‌های مناسبی برای همکاری در حوزه‌های انرژی از جمله سوآپ دارند.
معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت این سازمان زمان پایان عملیات نظامی کشورش در خاک اوکراین را اعلام کرد.