اقتصاد بین الملل

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری درباره اوضاع اقتصادی جهان را در حوزه اقتصاد بین الملل پرسون بخوانید.

بلک‌راک (BlackRock)، بزرگ‌ترین شرکت مدیریت سرمایه در جهان (با حدود ۱۰ تریلیون دلار دارایی تحت مدیریت)، روز پنج‌شنبه برای راه‌اندازی یک صندوق قابل‌معامله در بورس (ETF) اسپات بیت کوین درخواست داد.
پوتین در مجمع اقتصاد بین‌الملل در سن‌پترزبورگ گفت تمام تصمیماتی که در ساختار اطلاعات اوپک پلاس برای کاهش تولید گرفته می‌شود ماهیت غیر سیاسی دارند.
فائو در گزارشی از وضعیت تولیدات کشاورزی ایران اعلام کرد: ایران سیزدهمین تولیدکننده بزرگ گندم دنیا، سیزدهمین تولیدکننده بزرگ برنج و یازدهمین تولیدکننده بزرگ گوشت در آسیا و همچنین بزرگترین صادرکننده محصولات لبنی در این قاره بوده است.
ناظران بی‌طرف نسبت به رفت‌وبرگشت قیمت دلار از ۴۷ هزار تومان تا ۵۰ هزار تومان هشدار می‌دهند و می‌گویند افزایش سه هزار تومانی در این بازه زمانی کوتاه یکی از نشانه‌های شکل گرفتن «حمایت» در بازار ارز است. به‌قول حرفه‌ای‌ها این اتفاق وقتی رخ می‌دهد که یک بازار مالی در حال ریزش باشد و سرمایه‌داران عمده احساس کنند قرار است ضربه سختی را تحمل کنند
معاونت امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران گفت: نمایشگاه واردات چین بزرگترین نمایشگاه واردات به کشور چین است و فرصت مناسب برای توسعه صادرات و ورود کالا‌های ایرانی به بازار این کشور است.
روسای‌کل بانک‌های مرکزی جمهوری اسلامی ایران و قطر با اشاره به ظرفیت‌های بی‌شمار اقتصادی و زمینه‌های متنوع همکاری‌های تجاری بین ایران و قطر، بر ضرورت افزایش همکاری‌های پولی، بانکی و مالی دو کشور تاکید کردند.
اوپک در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد، قیمت نفت تمامی کشورهای عضو اوپک در ماه می کاهش یافته و متوسط قیمت نفت ایران با کاهش 8 دلار و 11 سنتی به 76.47دلار در هر بشکه رسیده است.
طبق آمار انجمن خودروسازان چین (CAAM)، در پنج ماهه اول سال ۲۰۲۳، ۱.۷۶ میلیون دستگاه خودروی چینی در کشورهای خارجی به فروش رسید که نشان دهنده رشد ۸۱.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.
وزارت دارایی روسیه اعلام کرد که توافقنامه‌ای را با عمان امضا کرده است که مالیات مضاعف را به منظور تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور حذف می‌کند.
استراتژیست‌های بزرگ‌ترین بانک آمریکا با توجه به کاهش سهم دلار در ذخایر ارز خارجی نزد بانک‌های مرکزی سراسر دنیا و تلاش اعضای بریکس برای تضعیف سلطه ارز آمریکا اعلام کردند نشانه‌هایی از کنار گذاشتن دلار در اقتصاد دنیا به چشم می‌خورد.