عمومی

پرسون با نگاهی تحلیلی به تمام مسائل حوزه عموم جامعه می پردازد.

کارشناس تحولات جمعیت ایران و جهان با بیان اینکه از جمعیت ۸۵ میلیون نفری ایران، قریب به چهار میلیون نفر «مهاجرفرستی» رخ داده است، گفت: حدود ۴۷ درصد این افراد در آمریکای شمالی، ۲۹ درصد در اروپا، ۱۴ درصد در کشور‌های آفریقایی و عربی و ۱۰ درصد در کشور‌های آسیا و اقیانوسیه ساکن شده‌اند.

دربارۀ منشاء رویاها دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد. ممکن است رویا را بینش یا الهامی معنوی بدانیم و ممکن است آن را تصویری خیالی بدانیم که ذهن ما آن را ساخته است. اما هر پیشفرضی که در این باره داشته باشیم تغییری در این واقعیت نمی‌دهد که رویا مهم است و می‌تواند راهی برای شناختن واقعیاتی پنهان باشد.
سالانه ۱۰۰ هزار نفر در کشور اقدام به خودکشی می‌کنند. این آخرین آماری است که رستم تقی وندی، معاون وزیر کشور از میزان خودکشی‌های در ایران داده است.
یکی از دغدغه‌های جدی در کشور موضوع آسیب‌های اجتماعی است. نوع نگاه ما به آسیب‌های اجتماعی در ادوار مختلف متفاوت بود. در مقطعی رویکرد غالب، برخوردهای قهری و انتظامی بود. یک مقطعی هم بی‌تفاوت بودیم. مدت طولانی اصلا پرداختن به آنها خیلی اگر نگوییم غیرمجاز بود ولی یک چیزی در همین حد بود و در حد رتق و فتق امور کار انجام می‌شد.
در دوره‌ای هستیم که مسئله ها و چالشهای آن بسیار پیچیده تر از قبل و به‌سرعت درحال تحول هستند؛ به طوری که تغییرات آن در اکثر مواقع به‌مراتب بیشتر از سرعت توان پاسخگویی و سازگاری با آن‌هاست. به همین دلیل، موفقیت در میدان های مختلف آن، بستر رویکردهای نوین و منطبق بر توانایی‌های محلی و بومی را بیشتر از گذشته بروز می‌دهد.
دختر بشدت گریه می‌کند. همه‌ رنگ و لعاب‌های صورتش قاطی شده است. خانم های پلیس ورقه‌ای در دست دارند و با او صحبت می‌کنند. حرف‌ها را نمی‌شنوم و مایل هم به شنیدنش نیستم. این صحنه‌ها تکراری، تکراری است. ۴٠ سال خبرنگاری هزاران بار نوشته‌ام و می‌دانم موضوع حجاب است و نهایتش دادسرای جرائم اخلاقی!
امروزه حرف و حدیث درباره اینکه در کشور خط فقر چقدر است و طبقه ضعیف و متوسط و اغنیا چه کسانی هستند، یکی از مباحث جامعه‌شناسان و سیاستمداران در کشور شده است و اظهار نظرهای مختلفی در این مورد شده است.
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ ضمن تشریح مذاکرات کمیسیون متبوع خود گفت که پیشنهادی در خصوص خرید خدمت سربازی برای مشمولین داخل کشور مطرح شد که در مذاکرات رای نیاورد.
تمام شرکت‌ها و کسب و کارها برای رونق فعالیت خویش نیازمند معرفی و تبلیغ صحیح می‌باشند. ست اداری علیرغم روش‌های تبلیغاتی دیگر، علاوه بر قیمت مناسب، روشی ماندگار و تأثیر گذار در معرفی برند به افراد مختلف محسوب می‌شود.
عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت که طبق مصوبه این کمیسیون مشمولان غایب خارج از کشور با پرداخت ۱۵ هزار یورو می توانند جهت خرید خدمت سربازی اقدام کنند.
صبح امروز کمینه دمای ۳۴۰ شهر و ایستگاه هواشناسی در ۲۸ استان کشور به زیر صفر درجه سلسیوس رسید و یکی از فراگیرترین یخبندان‌های امسال را رقم زد.
پژوهشگران با انجام یک مطالعه و با بررسی مشکلات روان‌شناختی آتش‌نشان‌ها دریافتند که استرس مداوم، مشکلات خواب، هیجان‌های منفی ناشی از حوادث دردناک و مشکل در برقراری روابط مطلوب با اعضای خانواده از جمله مشکلات مبتلابه آتش‌نشان‌ها است.
افزایش مهاجرت چند سالی‌ است که گریبان‌گیر ایران شده، اکثر مهاجران قشر روشنفکر و تحصیل‌ کرده‌ای هستند که خروج آن‌ها به‌عنوان سرمایه انسانی تاثیرات مخربی برای کشور دارد.
با نزدیک شدن به روز مادر تمایل به خرید گل و گیاه نیز بیشتر می‌شود و بازار آن رونق می‌گیرد. اما در حال حاضر قیمت گل در بازار چقدر است؟
سند" تحول بنیادین آموزش و پرورش"بطور ریشه ای و مبنایی به حل مشکلات کنونی تدبیر و چاره سازی می نماید، از اهداف و ویژگی های عمده آن اینکه به عنوان اسناد بالادستی در حوزه آموزش و پرورش و نیز نظام تعلیم و تربیت کشور محسوب می شود؛ که در همین راستا شاهد ابلاغ سیاست های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش کشور از سوی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۲ بودیم.
ببینیم در آستانه انقلاب و در ابتدای پیروزی و در طول حیات آن تاکنون چه گفتیم و ادعا کردیم، اما چگونه رفتار کردیم؟! مثلا در باب مردم‌سالاری، درخصوص عدالت اجتماعی و... اخلاق که در میان بزرگان رعایت نشود، در میان کودکان و مردم نیز به طریق اولی رعایت نمی‌شود.
رییس سازمان حج خبر داد:

آغاز ثبت نام سراسری سفر سوریه

رییس سازمان حج و زیارت از پیش‌ثبت‌نام سفر زیارتی سوریه در تمام استان‌ها خبر داد.
رئیس پلیس تهران گفت: به احترام تمام مادران، سربازان یگان‌های مختلف انتظامی تهران مرخصی تشویقی خواهند گرفت.
انتقادات تند و تیز ملت محترم از مدیران صداوسیما در ماجرای "گربه‌های سریال کیانوش عیاری"، بیشتر ناشی از تمایل تاریخی ما به "انتقاد از حکومت" است نه ناشی از آراسته بودن فرهنگ عمومی ما به فضیلت حیواندوستی و حمایت از حیوانات.
مصرف الکل، سیگــار و مواد مخدر، هر چند یک آسیب اجتماعی به حساب می‌آید، اما روند نزولی آن و کاهش سن افرادی که به این مواد مخدر روی می‌آورند، یکی از معضلات و آسیب‌های جامعه است. بسیاری از کارشناسان و جامعه‌شناسان، نبود شادی و نشاط را در جامعه دلیل این امر می‌دانند، هر چند که آمارهای آن در بسیاری از مواقع خط قرمز بوده است. این موضوع در میان مصرف الکل که به‌طور سالانه جان بیش از 400 نفر را در کشور می‌گیرد، بیشتر به چشم می‌آید. البته با شیوع کرونا، این آمار افزایش چشمگیری داشته، به‌طوری که در سال 99، فقط در یک هفته 110 نفر به‌دلیل مصرف الکل جانشان را از دست دادند.