مالیات

اخبار مهم درباره مالیات، فرار مالیاتی، اظهارنامه های مالیاتی و ... را در حوزه مالیات پرسون بخوانید.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت:کمیسیون تلفیق با پیشنهادات دولت در زمینه افزایش مالیات بر ارزش افزوده به جهت آثار تورمی که بر مردم تحمیل می‌شود، مخالفت کرد.
رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: ۱۳ میلیون حساب تجاری داریم که حدود ۱۰ میلیون و چهار صد نفر از آنها اشخاص حقیقی هستند که ۹ میلیون و ۸۰۰ نفر اشخاص حقیقی انفرادی و حدود ۶۰۰ هزار نفر اشخاص حقیقی مشارکتی و حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر اشخاص حقوقی است.
سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: بخشی از جامعه پزشکی به دنبال استفاده از کارت به کارت یا پول نقد به جای کارتخوان است که برای تعدادی از آنها اخطاریه ارسال شده و بخش دیگر از پزشکان را از طریق حساب های مشکوک به تجاری، سامانه سوت زنی و بازرسی میدانی
سخنگوی سازمان امور مالیاتی با اشاره به شناسایی برخی حساب‌های تجاری اینفلوئنسرها و احتمال صدور برگ تشخیص متمم برای آنها گفت: اگر این افراد اظهاراتی خلاف واقع داشته باشند مشمول جرایم کتمان درآمد (۱۰ درصد جریمه غیر قابل بخشودگی) خواهند شد.
سخنگوی سازمان مالیاتی با بیان اینکه برخی از مالیات‌های تشخیصی اینفلوئنسرها مربوط به پیش از شناسایی درآمدهای این افراد بوده و سازمان در حال صدور برگه متمم است گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که مالیات تشخیصی این افراد حدود ۵۰۰ میلیارد تومان و بیشتر خواهد بود.
اطلاعات جدید نشان از شگردهای جدید برای فرار مالیاتی دارد؛ از مالیات‌گریزی با حساب بچه‌ها و افراد غیرمرتبط گرفته تا فرار از قانون با پنهان کردن تراکنش‌های بانکی اما حالا حلقه مالیاتی تنگ‌تر شده و به‌تدریج بر تعداد پرونده‌های جدید مالیاتی افزوده می‌شود.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای واردات داروهای ضروری و تجهیزات پزشکی فاقد مشابه تولید داخل را از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف کرده و نرخ مالیات کالاهای اساسی را یک درصد تعیین کردند.
رییس سازمان امور مالیاتی با اشاره به راهبردهای سازمان امور مالیاتی در دوره جدید، گفت: حمایت از تولید با رویکرد مقابله با طبقه دلال و تکریم مودیان از جمله راهبرهای اساسی سازمان امور مالیاتی در دوره جدید است.
آخرین اطلاعات حاکی از آن است که در دهه اخیر سهم مالیات بر درآمد مشاغل از کل درآمدهای مالیاتی حدود شش درصد بوده است، در حالی که مشاغل سهم ۲۰ درصدی از تولید ناخالص داخلی کشور دارند. همچنین مجموع مالیات دریافتی از مشاغل نصف مالیات دریافتی از حقوق کارکنان بخش عمومی و خصوصی است.

مرکز بازرسی و ادارات بازرسی دستگاههای تابعه وزارت اقتصاد گفت: حدود ۲۵۰۰ گزارش به هیات های رسیدگی به تخلفات اداری یا کمیته های انضباطی ارسال و تعداد ۲۸۵ گزارش به مراجع قضایی ارسال و بیش از ۴۹۰ میلیارد تومان تخلف مالی کشف شده است.
در طرح مصوب مجلس با عنوان «مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی» بنا شده است از عایدی‌های حاصل از تفاوت قیمتی املاک، خودرو، ارز، فلزات گران‌بها و رمزارزها با ذکر معافیت‌ها مالیات اخذ شود