مالیات

اخبار مهم درباره مالیات، فرار مالیاتی، اظهارنامه های مالیاتی و ... را در حوزه مالیات پرسون بخوانید.

چندی پیش در پی ابلاغ یک بخشنامه مالیاتی، شایعاتی در حوزه بازار طلا مبنی بر اینکه قرار است مالیات جدید از معاملات طلا دریافت شود، مطرح شد. بلافاصله این موضوع از سوی سازمان امور مالیاتی و حتی وزیر اقتصاد تکذیب شد اما حواشی همچنان ادامه داشت.
سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت: برخورداری از معافیت‌های پایه و مازاد مالیاتی مشروط به شروط مختلفی است که یکی از آن‌ها در حوزه خانواده است و اگر خانواده تعداد فرزندان بیشتری داشته باشد، معافیت‌های بیشتری شامل شان می‌شود.
رئیس سازمان مالیاتی گفت: هم اکنون بیش از ۵۰ درصد اصناف و صاحبان مشاغل، مالیاتشان صفر شده و حدود ۹۰ درصد از مالیات این بخش، زیر ۲۰ میلیون تومان محاسبه شده است و به صورت میانگین اصناف، حدود ۶ میلیون تومان مالیات پرداخت می کنند.
دو بهانه در برابر اجرای مالیات سالانه ملکی در کشورمان شایع است. بهانه اول آن است که «اگر مالیات سالانه بر املاک اعمال شود، بر توان مالی خریداران مصرفی (خانه‌‌‌اولی‌‌‌ها) فشار وارد می‌شود و به صلاح مردم نیست.» بهانه دوم هم متوجه «خریدهای سرمایه‌‌‌ای ملک» است.
بازوی تحقیقاتی مجلس با دفاع از میزان و سازوکار مالیات ستانی دولت در سال آینده در قالب بودجه ۱۴۰۲ پیشنهاد داده که نرخ مالیات بر ارزش افزوده بیشتر شود چرا که هر یک درصد افزایش این نرخ درآمد ۶۵ هزار میلیارد تومانی به همراه دارد.
در واقع مالیات به معنای پول زور نیست که سر گردنه جلوی مسافران را گرفته و اموال‌شان را به یغما ببرند.  مالیات مثل خریدن نان و آب است که پول خود را در برابر تامین یک کالای مهم و مورد نیاز و با رغبت تمام پرداخت می‌کنیم، بنابراین پرداخت مالیات در برابر خرید کالا و خدمات ویژه است.
در شرایطی که موج شایعه سازی در مورد افزایش مالیات طلا فروشان ظرف روز های گذشته چالش برانگیز شده است، اطلاعات موجود نشان می دهد اولا افزایش نرخی برای دریافت مالیات در کار نیست و دوما طبق آمارها ۷۴ درصد طلافروشان یا مالیاتی پرداخت نمی کنند و یا حداکثر مالیات پرداختی آنها ۱۵ میلیون تومان است.
سخنگوی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه هیچ افزایشی در نرخ و پایه‌های مالیاتی طلا و جواهر صورت نگرفته است، گفت: فقط طلافروشان از اول دی ماه ملزم به اتصال به سامانه مؤدیان مالیاتی شده‌اند.
حتی بدون در نظر گرفتن خط فقر، دولت با عدم تعدیل مناسب معافیت مالیاتی در سال ۱۴۰۳، ماهانه حداقل حدود مبلغ یک میلیون و ۱۰۰هزار تومان از جیب حقوق‌بگیران به ناحق برداشت خواهد کرد، زیرا با قبول تورم ۴۰ درصدی سال ۱۴۰۲، در ابتدای سال ۱۴۰۳ قدرت خرید کارمند مفروض در این نوشته از ۲۴ میلیون به حدود ۱۷ میلیون تومان کاهش خواهد یافت.
در چند سال اخیر سهم درآمدهای مالیاتی در منابع دولت افزایش یافته که عمدتا بر اثر محدودیت‌های تحریمی و کاهش منابع حاصل از صادرات نفت بوده است. در چنین شرایطی، دولت و مجلس باید سعی می‌کردند شفافیت بودجه را با انتشار اطلاعات فزاینده درباره جزئیات منابع و مصارف افزایش دهند تا باورهای تاریخی مردم درباره ضرورت پرداخت مالیات را تغییر دهند.
مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: از ۶۶ هزار واحد مسکونی خالی مربوط به سال ۱۴۰۰ تاکنون ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان مالیات وصول شده که ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از آن امسال وصول شده است.
گرچه تامین مالی دولت از طریق اخذ مالیات از شهروندان به‌ طور کلی معقول‌ترین روش قابل تصور است، اما باید توجه کرد که در سایه پیشرفت‌های صورت‌گرفته در مباحث مربوط به مالیه عمومی نمی‌توان هر شیوه مالیات‌ستانی را به صرف تامین مالی برای دولت مورد تایید قرار داد.
یزان درآمد دولت به مقدار نفت صادرشده و قیمت جهانی نفت بستگی دارد. نه میزان صادرات و نه قیمت جهانی نفت ربطی به رابطه دولت و مردم ندارد و توافق عمومی را نمی‌طلبد. در ایران، منبع دیگر درآمد، یعنی مالیات تورمی هم، چنین خاصیتی دارد و بدون نیاز به اقناع مردم، دولت را تامین مالی می‌کند
مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی گفت: سقف شمولیت اعمال حکم تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم به ۱۵۰ برابر میزان معافیت موضوع ماده ۸۴ افزایش پیدا کرد که این عدد معادل ۱۸ میلیارد تومان است.
طبق اعلام مسئولان وزارت راه و شهرسازی، ۱۸ هزار خانه خالی به سازمان مالیات معرفی شده و با تکمیل اطلاعات سامانه املاک و اسکان، مالکان سایر خانه‌های خالی هم باید منتظر برگه مالیاتی باشند.