دیدنی و خواندنی

در سرویس دیدنی و خواندنی هرآنچه در دنیای اطراف برای مخاطب جذاب و آموزنده باشد منتشر می شود.

مهمترین اخبار

محله کن که این روزها دردل غرب پایتخت واقع شده است، روزگاری روستای خوش آب و هوایی درهمسایگی تهران بود؛ روستایی بامردمان مؤمن و متدین که به مناسبت‌های مختلف مذهبی وملی وفصلی، آیین‌ها وآداب ویژه ای را داشتند، دراین بخش نگاهی به بعضی از آنها به روایت «عبدالله درویش» داریم.
در بی‌لیاقتی و ظلم و ستمی که شاهان قاجار به مردم روا داشتند تاریخ هر چه بگوید کم گفته، اما در این دستگاه فرتوت و رنجور دولتمردانی بودند به غایت اندیشمند و لایق که همه تلاششان آبادانی کشور بود و با ساختن بیمارستان و مسجد و مدرسه باقیات‌الصالحات برای خود به جا گذاشتند.
یکی از موقفه‌های ماندگار و ارزشمند معاصر شهر تهران کتابخانه مجتبی مینوی است. در کتابخانه این استاد فرهیخته کتاب‌هایی شامل کتاب‌های نایاب ارزنده، نسخ خطی و چاپی به زبان‌های مختلف درباره تاریخ و فرهنگ ایران و همین‌طور فیش‌های علمی ‌و میکروفیلم‌هایی که از کشورهای مختلف موجود است.
اهالی محله قیطریه سال‌ها به همسایگی با بزرگ‌مرد سینمای ایران افتخار می‌کردند و اینک چند سالی می‌شود که خاطرات استاد را در خانه‌موزه عزت‌الله انتظامی مرور می‌کنند.
کسی که در ماه رمضان مسافرت کرده تنها قضای روزه‌ها بر او واجب است و کفاره ندارد اما نظر مراجع درباره حد سفر متفاوت است.
مسلمانان جهان روز عید فطر را که اولین روز از ماه شوال و مصادف با پایان ماه رمضان است، بعد از یک ماه روزه‌داری و عبادت جشن می‌گیرند؛ همچنین برای این روز اعمال و آدابی ذکر شده است که در ادامه به شرح آن می‌پردازیم.
شاید فکر کنید که خورشیدگرفتگی یکی از جالب‌ترین اتفاقاتی است که می‌توانید ببینید، اما باید بدانید که هم‌زمان با این تاریکی که زمین را فرامی‌گیرد، اتفاقاتی در طبیعت می‌افتد که حتی از خورشیدگرفتگی هیجان‌انگیزتر است.
جالب است بدانید که در تحقیقاتی که صورت گرفته است در گروه خونی O میزان نگرانی و عصبانیت بیشتریی نسبت به باقی گروه‌ها دیده می‌شود. افراد دارای گروه خونی AB سرسخت، منطقی و بدون نگرانی هستند و در گروه خونی B سخت گیری کمتری دیده می‌شود، اما گروه خونی A مهربان‌ترین گروه هستند.
هر سال تعدادی از گوشی‌های هوشمند ممکن است به دلیل مجاورت با هوای گرم و قرار گرفتن در زیر نور آفتاب به مدت طولانی با انفجار و ترکیدن باتری مواجه شوند که این موضوع علاوه بر آسیب و صدمات مالی جبران‌ناپذیر، می‌تواند خطر جدی برای سلامتی کاربران و دارندگان دستگاه‌های الکترونیکی محسوب شود.
شرف شمس به قرار گرفتن خورشید در درجه 19 حمل یا فروردین اطلاق می شود. دعای منسوب به امیرالمومنین یا شرف الشمس را در این روز خوانده و هم زمان روی کاغذ می نویسند. سپس حاجت خود را در انتها اضافه می کنند و لای قرآن می گذارند.
دعای مخصوص شرف الشمس + اعمال و متن دعا (۱۹ فروردین ۱۴۰۳)«شرف شمس» نگین انگشتری عقیق زردرنگی است که بعضا به نیت گشایش در کار‌ها و یا رفع بلایا آن را به دست می‌کنند. اما شرف الشمس سنگ نیست. بلکه دعایی منسوب به امام علی (ع) است که در روز ۱۹ فروردین با آدابی خاص و نقشی رمزگونه آن را پشت عقیق زردرنگ حک می‌کنند.
ذکر و یاد خدا از مهم ترین عوامل رسیدن به قرب الهی است که انسان را از جهان ماده به عالم معنا و معنویت می رساند . ذکر ایام هفته علاوه بر ثواب بسیاری که دارد، برای رفع مشکلات نیز بسیار مجرب است.
در ازدحام و شلوغی مرکز پایتخت و انتهای یکی از کوچه‌های خیابان شریعتی، خانه‌ای آجری بنا شده که صاحب آن، طراح و معمار بسیاری از بناهای تاریخی تهران و از بزرگ‌ترین معماران تاریخ ایران بود.
اذکار نافعه حداقل ذکر و دعاهایی است که با مداومت بر خواندن آنها می توان از فضایل بسیاری بهره مند شد مانند تقویت قلب و حافظه، رفع گرفتاری، آمرزش گناهان و افزایش روزی.
محدوده سرچشمه و عودلاجان در سال‌های نسبتا دور، به‌خصوص در دوره قاجار، محل زیست رجال صاحب منصب پایتخت بود و به همین دلیل در مقایسه با سایر محله‌های تهران، خانه‌های قجری یا به‌عبارتی بناهای تاریخی بیشتری دارد.