انرژی

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس نفت و انرژی و نیرو را در سرویس انرژی پرسون بخوانید.

آمارهای گمرک چین نشان می‌دهد که عربستان سعودی در ماه اکتبر برای یازدهمین ماه متوالی جایگاه خود را به عنوان بزرگترین تامین کننده نفت خام چین با افزایش حجم ۱۹.۵ درصدی نسبت به سال گذشته، حفظ کرده است.
یک کارشناس انرژی گفت: در حال حاضر میدان گازی کشف‌شده‌ای با نام میدان گازی چالوس وجود ندارد که بخواهد توافقی بر مبنای آن شکل بگیرد و در واقع یک اشتباه فنی موجب انتشار اخبار نادرستی شده است.

غامض جلوه کردن الگوهای آبیاری در کشاورزی به این دلیل که تاکنون خروجی مطلوبی برای این حوزه نداشته مبحثی قدیمی است که همچون کلافی سردرگم دربین اهل نظر دست به دست می‌شود. گفته می‌شود بهره وری آب در کشاورزی ایران نزدیک به یک پنجم استاندارد جهانی است. در کشوری که نیازهای آبی بالایی دارد خبط و خطا کردن روش‌های اعمال شده مدیریتی در این حیطه حالا دیگر پذیرفتنی نیست.
عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه خسارت پرونده کرسنت به اندازه بودجه دو سال کشور است گفت: قوه قضائیه خویشتنداری را کنار گذاشته و با متهمان این پرونده با جدیت برخورد کند.
رییس جمهوری با اشاره به مشکل کم آبی و خشکسالی گفت: رسیدگی به مشکل کم آبی صرفاً به وزارت نیرو منحصر نمی‌شود و همه دستگاه‌های مرتبط، وظیفه دارند در مشورت با جوامع دانشگاهی راه حل ملی برای خشکسالی بیابند.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: یکی از چالش‌های ما این است که در دولت قبل بیش از ۲ میلیارد لیتر سوخت پیش‌فروش شده و ۷۴ میلیون دلار پول بدون جابه‌جایی سوخت برداشت شده است.
9 تیرماه سال جاری بود که خبرنگار پرسون گزارشی با موضوع«متروکه ای به نام پمپ بنزین سی متری جی/ پاتوقی برای شب نشینی معتادان» تهیه کرد و به انتشار رسید، که بعد از سه ماه از این گزارش شاهد برچیده شدن این پاتوق امن معتادان هستیم.
یک عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان نقاط مثبت و منفی تفاهم‌نامه وزارت نیرو و صمت، به تشریح برنامه‌های مجلس به منظور توسعه تجدیدپذیرها پرداخت.

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: هنوز صنایع دچار محدودیت تامین گاز نشدند اما نگران فصل سرما هستیم، چرا که خاموشی‌ها در فصل تابستان در صنعت و به ویژه شهرک‌های صنعتی، خسارت‌های بالایی به دنبال داشت و به همین دلیل همه تلاش ما این است مجدداً واحدهای مستقر در شهرک ها دچار خسارت نشوند.
استاندار خوزستان با تشریح وضعیت منابع آبی استان خوزستان تاکید کرد: منابع آبی استان خوزستان به شدت کاهش یافته و استان به هیچ وجه در شرایط مناسب آبی قرار ندارد.
نماینده اراک در مجلس گفت: در مجموعه پتروشیمی شازند اراک جذب نیروی خارج از عرف رخ داده است که حتی برخی افراد پذیرفته شده در این مجموعه در اراک هم سکونت ندارند.
دومین ماه از سال آبی ۱۴۰۰ در حالی پایان یافت که کم‌آبی گسترده در کشور هم‌چنان ادامه دارد. برخی تصور می‌کردند بارش‌های مقطعی اخیر بتواند بخشی از ظرفیت خالی منابع آب زیرزمینی و سدها را پر کند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد وضعیت منابع آبی کشور وخیم‌تر از آن است که بارش‌های پراکنده و موقت بتواند آن را جبران کند.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات دیروز با ۲ دلار و ۳۵ سنت معادل ۲.۹ درصد کاهش به ۷۸ دلار و ۸۹ سنت رسید.
معاون اول رئیس جمهوری، بخشنامه ضوابط مصرف انرژی را به تمام وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسه‌ها و شرکت‌های دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، نیروهای مسلح و استانداری‌ها ابلاغ کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با پرسون:

آمار فروش نفت ایران چگونه افزایش یافت؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی علت افزایش فروش نفت کشور را اقتدار ایران در چند ماه گذشته و همچنین تثبیت وضعیت شیوع ویروس کرونا دانست.
معاون هماهنگی توزیع توانیر گفت: در حال نصب کنتور هوشمند برای مشترکان پرمصرف هستیم که یکی از قابلیت‌های این کنتور این است که محدودیت‌هایی را برای مصرف ایجاد می‌کند و اگر مشترکان باز هم رعایت نکنند، برق آنها قطع می‌شود.
وزارت نفت از سوی هیات دولت مکلف شد سهمیه جبرانی بنزین با قیمت هر لیتر ۱۵ هزار ریال را به سهمیه ماهانه خودروها در آذر ماه ۱۴۰۰ صرفاً برای یک بار اضافه کند.