انرژی

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس نفت و انرژی و نیرو را در سرویس انرژی پرسون بخوانید.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری گفت: یکی از مشکلات استفاده از ساخت داخل در صنعت نفت استاندارد ای. پی. آی است که به دلیل تحریم نمی‌توان دریافت کرد، کارهای خوبی انجام شده تا به جای این استاندارد، گواهی تطابق داده و استانداردهای ملی را توسعه دهیم.
یک کارشناس مدیریت منابع آب با اشاره به هدر رفتن آب در بخش کشاورزی افزود: در حال حاضر آب بدون درآمد در کشور 25 درصد است یعنی 25 درصد از 6 میلیارد آب موجود در شبکه‌های شرب هدر می‌رود.

شرکت توزیع برق استان تهران با انتشار اطلاعیه‌ای از احتمال قطع و محدودیت تأمین برق در روزهای سرد پیش رو در پایتخت خبر داد.
سرپرست شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ گفت: با نزدیک شدن به آغاز فصل زمستان و افزایش مصرف انرژی، به منظور کاهش بار شبکه توزیع برق شهر تهران و صرفه‌جویی در مصرف انرژی کشور، روشنایی تابلوها و سازه‌های تبلیغاتی شهر تهران به میزان 50 درصد کاسته شد.

یک کارشناس انرژی نوشت: اولویت‌های تولیــدی در میادین گازی کشــور باید چگونه برنامه‌ریزی شود تا با اســتفاده از پتانسیل‌های موجود بتوان حتی المقدور اندکی از ناترازی گاز را در سال‌های آتی جبران کرد.

سخنگوی شرکت ملی گاز با اشاره به افزایش مصرف گاز بخش خانگی افزود: میزان مصرف گاز بخش خانگی و تجاری به رقم 536 میلیون متر مکعب رسیده و پیش‌بینی می‌شود که مصرف در روزهای آینده بیش از این افزایش یابد.
وزیر نفت اعلام کرده که به‌زودی خبرهای خوبی در زمینه تنوع قراردادهای نفتی و میعانات گازی و تهاتر نفتی اعلام می‌شود و با توجه به نیاز دنیا به انرژی و با استفاده از توان و ظرفیت دستگاه سیاست خارجی، فروش نفت به‌صورت تهاتری در دستور کار قرار گرفته است و در این زمینه تهاتر نفت با کالا و سرمایه‌گذاری از روش‌هایی است که انجام می‌شود.
سخنگوی شرکت ملی گاز گفت: اگر مشترکان دچار قطع گاز شدند، مشکل را از طریق شماره تلفن ۱۹۴ به امداد گاز گزارش دهند، اما در مجموع مشکل عمده ای برای تامین گاز بخش خانگی وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران از کاهش ۳۶ درصدی میزان ورودی آب به سدهای تامین کننده تهران خبر داد.
طی روزهای گذشته به نظر می‌رسد نظر دولت آلمان با کنار رفتن آنگلا مرکل از صدر قدرت و روی کار آمدن اولاف شولتز، صدراعظم جدید درباره پروژه نورداستریم 2 و واردات گاز از روسیه تغییر کرده است.
محمد الجدان با تکرار هشدارهای مقام‌های نفتی عربستان اعلام کرد که کاهش سرعت سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی در سطح جهان سبب افزایش قیمت‌ انرژی خواهد شد.
یک منبع آگاه در صنعت برق کشور اعلام کرد: قرار است طرح به‌روزرسانی و افزایش ظرفیت ۱۵۰ مگاواتی نیروگاه رامین با استفاده از تسهیلات روسی در دستور کار قرار گیرد.
طبق اعلام وزارت نیرو، در شرایط کنونی، از مجموع ظرفیت مخازن سدهای مهم کشور به میزان حدود ۵۰.۵ میلیارد متر مکعب، حدود ۳۵ درصد آب ذخیره شده وجود دارد.

وزیر نیرو با اشاره به برخورداری کشور از دو کالای مهم آب و برق گفت: از نظر برخورداری آب و برق امروز در حوزه شهری تقریباً برخورداری مردم ۱۰۰ درصد بوده و در روستاها در حوزه برق بالای ۹۹.۵ درصد برخوردار هستند که نسبت به شاخص‌های آماری جهانی رقم بسیار بالایی است.
انک جی‌پی‌مورگان اعلام کرد که قیمت نفت در سال ۲۰۲۲، با پایان شیوع ویروس همه‌گیر کرونا و بهبود شرایط اقتصادی به ۱۲۵ دلار برای هر بشکه می‌رسد.
طبق پیش‌بینی‌ها، میزان عرضه و تقاضای گاز در سه ماه پایانی امسال (دی، بهمن، اسفند) عمده مصرف گاز در ماه‌های سرد سال مربوط به «بخش خانگی» است و سپس نیروگاه‌ها و صنایع عمده در جایگاه بیشترین مصرف‌کنندگان گاز در کشور هستند.
بخشی از اقدامات 100 روزه دولت در حوزه سوخت؛

از مدیریت حمله هکری تا تأمین گاز زمستانی

هر چند هنوز برای قضاوت درباره عملکرد وزارت نفت در دوران کوتاه فعالیت دولت سیزدهم زود است اما انجام برخی اقدامات کلیدی مثل احیای دیپلماسی انرژی با همسایگان، برنامه‌ریزی برای ساخت پتروپالایشگاه و افزایش فروش نفت، نویدبخش آینده‌ای روشن برای صنعت نفت کشور خواهد بود.
سخنگوی شرکت گاز استان تهران گفت: میزان مصرف گاز نسبت به سال قبل هفت درصد افزایش داشته اما این عدد بالا نیست و پاسخگو میزان مصرف است و هیچ مشکلی برای تامین گاز در تهران نداریم
سخنگوی شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد: گاز ۹۰ درصد مشترکان غرب تهران که روز قبل (دوشنبه ۱۵ آذر) در پی آتش‌سوزی لوله فشار قوی گاز در منطقه شادآباد قطع شده بود، وصل شده است.