انرژی

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس نفت و انرژی و نیرو را در سرویس انرژی پرسون بخوانید.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در آیین رونمایی از پروژه‌های محیط زیستی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: پروژه‌های بسیار خوبی در دستور کار قرار دارد و باید در آینده پیش روی صنعت نفت، تمام تلاش خود را جهت به حداقل رساندن میزان گازسوزی داشته باشیم.
کشورهای اروپایی هم اکنون درگیر یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های حوزه انرژی در تاریخ اتحادیه اروپا هستند.
با توجه به وضعیت شبکه برق ایران و ترکمنستان، تبادل برق میان دو کشور می‌تواند به شروع یک بازی برد-برد تبدیل شود. بر همین اساس، در شرایطی که شبکه برق دو کشور به یک دیگر متصل شود، بخش قابل توجهی از مشکلات هر کشور بسته به توان شبکه طرف مقابل قابل حل است.

نایب رئیس کمیسیون انرژی تاکید کرد:

قیمت بنزین تغییر نمی کند

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هیچ بحثی در خصوص افزایش قیمت بنزین در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مطرح نشده است.
با سرد شدن هوا سرعت مصرف انرژی یا به عبارت بهتر هدررفت انرژی در مدار تند قرار گرفته است؛ به طوری که درصورت عدم مدیریت تبعات بسیاری را برای ایران به دنبال دارد.

مدیرعامل شرکت نفت خبرهای خوشی را برای توسعه این فاز 11 پارس جنوبی اعلام کرد و گفت: تا مهرماه سال ۱۴۰۱ تولید از فاز ۱۱ آغاز می‌شود.
پرسون گزارش می دهد؛

آیا بنزین گران می‌شود؟

قیمت بنزین با طرح مهندسین اقتصادخوانده دانشگاه صنعتی شریف افزایش ۵ تا ۶ برابری را تجربه می کند.
شبکه سراسری برق در وضعیت پایداری قرار دارد و هیچ مشکلی در تامین برق مشترکان در حال حاضر وجود ندارد.
افزایش ۵ تا ۶ برابری قیمت بنزین با طرح مهندسین اقتصادخوانده دانشگاه صنعتی شریف در دستورکار قرار گرفته است که می تواند یک فاجعه برای مردم باشد چرا که افزایش قیمت بنزین روی همه کالا ها تاثیر چند برابری می گذارد.
پیش بینی قیمت‌های نفت در شرایط عادی دشوار است و ابهامات پیرامون پاندمی کار پیش بینی را دشوارتر هم کرده است. در حال حاضر دورنماهای قیمت هر بشکه نفت از ۷۰ دلار در سال آینده تا بالای ۱۰۰ دلار در مقطعی از سال ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۳ متغیر است.

مدیرعامل شرکت مهندسی گاز گفت: شرکت ملی گاز برای اولین‌بار مدیریت مخزن را در راستای یکپارچگی زنجیره ارزش بر عهده می‌گیرد و فراتر از آن، این کار را از طریق یک قرارداد برون‌سپاری انجام می‌دهد.

عضو هیات رییسه مجلس گفت: در بودجه مصوب کردیم افرادی که کم‌مصرف هستند، آب و برق و گازشان رایگان بشود. بنابراین، از یک طرف مردم را تشویق به صرفه جویی‌ می‌کنیم و از طرف دیگر، مشترکان پرمصرف قیمت واقعی انرژی را پرداخت‌ می‌کنند و تنبیه می‌شوند.
دولت و مجلس بارها اعلام کرده‌اند که قرار نیست فعلا قیمت بنزین تغییری کند اما شواهد نشان می‌دهد گفته‌های مجلس و دولت خیلی هم مصداق عینی نخواهد داشت؛ تغییر سهمیه بندی بنزین و افزایش یارانه نشانه‌هایی است که قابل تامل است.
گزارش‌ها حاکی از آن است که طرح اختصاص سهمیه بنزین به افراد به جای خودروها، به شکل آزمایشی در مناطق آزاد کیش و قشم اجرایی خواهد شد. هنوز جزئیات کاملی از نحوه اجرایی شدن این طرح به شکل آزمایشی ارائه نشده است، اما در صورت تست موفق، درباره اجرای آن در سایر مناطق کشور تصمیم‌گیری خواهد شد. ابتدای آبان‌ماه سال جاری رئیس‌جمهوری از تیم اقتصادی درخواست کرد که برنامه‌های پیشنهادی خود را برای اصلاح الگوی مصرف انرژی با رعایت عدالت اجتماعی ارائه کنند.
وزیر نیرو از همت وزارت نفت برای تخصیص سوخت به نیروگاه‌ها خبر داد و گفت: در صورت تداوم این عملیات، در زمینه تولید پایدار مشکلی نخواهیم داشت.