انرژی

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس نفت و انرژی و نیرو را در سرویس انرژی پرسون بخوانید.

بورس ‌انرژی، بنزین صرفه‌جویی‌ شده هر نفر را به نمایندگی از مردم صادر و درآمد آن را به‌صورت نقد به حساب آنها واریز می‌کند. این جمله، ساده‌ترین تعریف از پیشنهاد بورس انرژی‌ برای بازتوزیع عادلانه سهمیه بنزین افراد است؛ آن‌ هم در شرایطی که سهمیه هر فرد به کد ملی او اختصاص یافته و در صورت تمایل به صرفه‌جویی، این میزان بنزین صادر و قیمت صادراتی آن به حساب فرد واریز می‌شود. این ایده، بدون افزایش قیمت بنزین قابلیت اجرا دارد؛ اگرچه بدون اقناع عمومی و حمایت نهادهای ذی‌ربط اجرای این طرح پیشنهادی غیرممکن است.
سخنگوی صنعت برق گفت؛

افزایش تعرفه برق از اول بهمن

سخنگوی صنعت برق گفت: طرح افزایش تعرفه برق برای مشترکان پر مصرف از ابتدای بهمن ماه سال جاری اجرا خواهد شد و این دسته از مشترکان هزینه نزدیک به قیمت تمام شده پرداخت خواهند کرد.
با وجود آنکه مسئولان افزایش قیمت بنزین را تکذیب می‌کنند اما تاکید آنها بر کلمه «فعلا» این پرسش را مطرح می‌کند که آیا سال آینده باید منتظر تغییر قیمت باشیم؟
مجری طرح جلوگیری از آلودگی آب شرب تهران گفت: همه خروجی سدها به پیشرفته‌ترین دستگاه‌های کنترل کیفیت مجهز شده که در صورت بروز حوادث آلودگی، هشدارهای لازم به مسوولان ذیربط ارسال می‌شود.

رییس هیات مدیره شتابدهنده دانش‌بنیان تخصصی صنعت انرژی گفت: این شتابدهنده با در دست داشتن شبکه‌ ارتباطات زیرساخت‌ها، منتورها و لیدرهای مجرب در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی از استارت‌آپ‌ها تا رسیدن به فناوری حمایت خواهد کرد.
در طرح بنزین برای همه، ایجاد بازار متشکل بنزین پیشنهاد شده که قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود و هر فرد بتواند سهمیه بنزین خود را در این بازار به قیمت روز به فروش برساند.
مدیرکل دفتر نظارت بر توزیع توانیر گفت: به منظور صرفه‌جویی در زمستان، روشنایی تابلوهای تبلیغاتی، پارک‌ها، میادین، معابر درون شهری و جاده‌ها به استثنای مناطق حادثه‌خیز از ابتدای مهرماه درکل کشور 30 درصد کاهش یافته که تاکنون منجر به صرفه‌جویی 340 مگاواتی در مصرف برق شده است.

سخنگوی صنعت برق در تشریح جزئیات افزایش قیمت پرمصرف‌ها گفت: مشترکانی که بر خلاف تشویق‌های تعیین شده همچنان به مصرف بالای خود ادامه دهند، تعرفه برق آن‌ها افزایش خواهد یافت. میزان مصرف مازاد بر الگو متناسب با افزایش مصرف به صورت پلکانی و بر اساس هزینه‌های تامین انرژی اضافه می‌شود.
«ممکن است مردم این طرح را افزایش قیمت بنزین یا بسترسازی برای افزایش قیمت بنزین تلقی کنند، درصورتی‌که افزایش قیمت بنزین در بودجه سال ۱۴۰۱ اصلا در کار نیست»؛ سخنان فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس، به تاریخ هفتم دی و یک هفته پس از مطرح‌شدن اجرای این طرح که گویا در نشست اقتصادی سران سه قوه تصویب شده است.
یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس درباره انتشار شایعه‌ای مبنی بر افزایش قیمت بنزین در کشور با تاکید بر اینکه طرح این موضوعات به دلیل وجود التهاب در جامعه است، گفت که مردم نگران نباشند، هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد.
طرح عدالت بنزینی که براساس آن قرار است سهمیه بنزین نه به «خودروها» که به «عموم شهروندان ایرانی» تخصیص یابد و به صورت آزمایشی در جزایر کیش و قشم در حال اجراست با دو تغییر عجیب مواجه شده است. براساس این دو تغییر، علاوه بر کاهش سهمیه ماهانه هر نفر از ۲۰ لیتر به ۱۵ لیتر، مقرر شده است که سهمیه خانوارهای ۲نفره و ۳ نفره با خانوارهای ۴ نفره مساوی و به میزان ۶۰ لیتر در ماه باشد که نقض فلسفه اصلی طرح «عدالت بنزینی» است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ضمن اشاره به مسئله واردات آب از کشورهای همسایه گفت: مذاکرات بسیار خوبی در مسئله واردات آب با اولویت کشورهای شمال شرق کشور در جریان است.

چندی پیش گزارشی با عنوان: « بنزین جلیلی در راه است؟» منتشر شد که در آن گفته شده بود « دولت و مجلس بارها اعلام کرده‌اند که قرار نیست فعلا قیمت بنزین تغییری کند اما شواهد نشان می‌دهد گفته‌های مجلس و دولت خیلی هم مصداق عینی نخواهد داشت؛ تغییر سهمیه بندی بنزین و افزایش یارانه نشانه‌هایی است که قابل تامل است.
مدیرعامل شرکت نفت درباره صادرات بنزین اظهار داشت: از سال‌های گذشته موفق شدیم علاوه بر اینکه مصرف بنزین مورد نیاز کشور را پوشش دهیم صادرات هم داشته باشیم و این کار ادامه دارد.

بحران انرژی در اروپا طی هفته جاری میلادی در حالی بدتر شد که اکثر جمعیت دو میلیون نفری جمهوری کوزوو دچار مشکلات قطع برق و خاموشی‌‌ها شدند.