انرژی

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس نفت و انرژی و نیرو را در سرویس انرژی پرسون بخوانید.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران طی اطلاعیه ای اعلام کرد: خرید و فروش فرآورده‌های نفتی یارانه‌ای (نرخ اول و دوم) از طریق سهمیه شخص دیگر مانند خرید و فروش از محل سهمیه کارت هوشمند سوخت وسائط نقلیه، ممنوع است.
در لایحه بودجه 1401 توجه ویژه‌ای به بهبود تولید و توسعه زیر ساخت‌های حوزه انرژی شده است؛ با اختصاص این منابع ظرفیت تولید نفت خام و میعانات گازی طی سال 1401 با 144 هزار بشکه افزایش به 3 میلیون 952 هزار بشکه در روز خواهد رسید.
تنها چند روز به آغاز آزمایشی طرح باز توزیع سهمیه بنزین به افراد مانده است اما برخی از کاربران فضای مجازی نگرانند که بنزین به کانال ۲۰ هزار تومان نزدیک شود. اما بنزین ۲۰ هزار تومانی واقعیت دارد؟
۱۰ روز تا اجرای تعرفه‌گذاری جدید برق به منظور حذف یارانه مشترکان خیلی پرمصرف باقی مانده و قرار است از ابتدای بهمن ماه، قشری که بیش از الگو مصرف می‌کند مشمول پرداخت هزینه‌های بیشتری شوند.

وزیر نیرو با بیان اینکه با عزم ملی ‌مشکلات مناطق درگیر برطرف می‌شود، گفت: در جلسه روز یکشنبه هیئت دولت برای بازسازی منازل آسیب‌دیده، رفع مشکلات آب‌های سطحی و تکمیل شبکه فاضلاب اعتبارات لازم تخصیص داده خواهد شد.
اوپک پلاس در جلسه کوتاهی تصمیم گرفتند از ماه آینده، تولید خود را به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند. این اقدام با توجه به فشار ایالات متحده برای افزایش عرضه و عدم وجود محدودیت های جدید برای کووید، انتظار می رفت.
قیمت گاز در اروپا سال نو را با کاهش آغاز کرد و افت چشمگیری که در ماه دسامبر تحت تاثیر نگرانیهای کمتر نسبت به کمبود عرضه پیدا کرده بود، ادامه داد.

گزارش کمیته فنی مشترک اوپک پلاس نشان می‌دهد این گروه انتظار دارد تاثیر شیوع اُمیکرون بر بازار ملایم و موقتی باشد.

وزیر نیرو با اشاره به مشکلات و محدودیت‌های برق طی سال‌های گذشته اضافه کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد نارسایی‌هایی در تولید و تامین انرژی کشور بودیم و همچنان شرایط به گونه‌ای است که باید در این زمینه برای رشد این صنعت برنامه‌ریزی جدی صورت گیرد.
آمار دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور نشان می‌دهد، با سپری شدن ۱۰۱ روز از سال آبی، تا ۱۱ دی ماه (سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰) میزان کل حجم آب در مخازن سدهای کشور حدود ۱۸.۷ میلیارد متر مکعب است که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته ۳۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وزیر نیرو اعلام کرد: اکنون هیچ برنامه‌ای برای افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف آب نداریم و به دنبال آن نیستیم.
رئیس سازمان منطقه آزاد قشم با اعلام اینکه طرح جدید یارانه بنزین ابتدا در کیش آغاز و در ادامه در قشم در یک دوره یک ماهه اجرایی خواهد شد گفت که بعد از ارزیابی و انجام بررسی‌ها در کل کشور اجرایی می‌شود و سهمیه ۱۵ لیتری واریزی هم امکان استفاده دارد و هم قابلیت فروش به نرخ آزاد.
حسن مرادی، کارشناس انرژی معتقد است که شرایط اجرای طرح « ۱۵ لیتر سهمیه برای هر نفر» وجود ندارد و اگر این موضوع اجرایی شود گزینه‌هایی مثل ارز دیجیتال قابل بررسی خواهد بود.
رییس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو از برنامه‌های صورت گرفته برای تامین کمی و کیفی آب 10 هزار روستای کشور طی 30 ماه خبر داد.