انرژی

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس نفت و انرژی و نیرو را در سرویس انرژی پرسون بخوانید.

بریتانیا نیز اعلام کرده که «واردات نفت و فرآورده‌های نفتی از روسیه تا پایان سال ۲۰۲۲ به تدریج حذف می‌شود.
قیمت نفت در بازارهای جهانی در سایه ترس از قطع صادرات نفت روسیه با حجم 4 تا 5 میلیون بشکه در روز، جهشی بی سابقه یافت و اوج 14 سال اخیر یعنی 130 دلار را لمس کرد.
بهای جهانی نفت در روز دوشنبه به مرز ۱۴۰دلار بر بشکه رسید که با اوج تاریخی آن فقط ۸ دلار فاصله داشت. این جهش به‌دلیل اخباری مبنی بر بررسی جدی‌تر طرح ممنوعیت واردات نفت از روسیه توسط آمریکا و اروپا در کنار برخی نااطمینانی‌ها درباره توافق احتمالی هسته‌ای اتفاق افتاد. بهای گاز نیز در روز گذشته با ۷۵درصد رشد به اوج تاریخی جدیدی رسید.
بایدن باید اعلام کند که با تسریع در تولید و صادرات هر چه بیش‌تر نفت آمریکا برای جایگزینی انرژی روسیه، به این چالش عظیم نظم بین المللی پاسخ خواهد داد.
قیمت نفت در بازارهای جهانی به بالای 130 دلار در هر بشکه رسید.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: خوشبختانه با اقدامات بسیار خوب صورت گرفته پس از سفرهای اخیر رییس جمهور به کشورهای منطقه و گشایش های حاصل شده، رشد خوبی در حوزه صادرات و واردات داشته ایم.
حمله نظامی روسیه علیه اوکراین با وجود اینکه تهدیدی برای امنیت منطقه محسوب می‌شود و باعث شد تا فرصت‌هایی که پیش از تحریم‌ها در اختیار ایران بوده و در دوران تحریم‌ها از دست رفته، بازهم قابل دسترسی برای ایران باشد.
شرکت گاز استان تهران از قطعی ۲۰ ساعته گاز محدوده‌هایی از شهرستان شهریار به علت رفع معارض و تعمیرات اضطراری خبر داد.
جیووآنی استانوو گفت: درحالی که واردات نفت آمریکا از روسیه در مقیاس جهانی بسیار اندک است اما برخی فعالان بازار از این بیم دارند که سایر کشورها از این اقدام آمریکا پیروی کنند.
قیمت هر بشکه نفت برنت با ۷ دلار و۶۵ سنت معادل ۶.۹ درصد افزایش به ۱۱۸ دلار و ۱۱ سنت رسید.
به طور قطع یکی از مهم‌ترین دستاوردها و رخدادهای اقتصادی در نیمه دوم سال‌جاری، ثبات و آرامشی است که در بازار ارز شاهد هستیم.
بانک سرمایه‌گذاری جی‌پی‌مورگان پیش‌بینی می‌کند در صورت ادامه اختلال در عرضه نفت روسیه و تاخیر در حضور نفت ایران در بازار، نرخ نفت به ۱۸۵ دلار در هر بشکه برسد.

جنگ اوکراین و تهدید آمریکا و اروپا به وضع تحریم علیه صادرات نفت روسیه، قیمت نفت را به بالاترین قیمت یک دهه اخیر رساند و قیمت گاز در اروپا هم رکورد تاریخی را جابه جا کرد.
از ابتدای اسفندماه طرح بازتوزیع یارانه بنزین در جزیره کیش آغاز شده و اولین مرحله واریز نیز در همین تاریخ به حساب کیشوندان صورت گرفت. اما برخی خبرها از این حکایت دارد که این سهمیه برای تمامی کیشوندان واریز نشده و برخی آن را دریافت نکرده‌اند.