انرژی

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس نفت و انرژی و نیرو را در سرویس انرژی پرسون بخوانید.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه فرصتی تاریخی برای تهران و مسکو به‌وجود آمده است و دو طرف بیش از هر زمان دیگری به یکدیگر نزدیکتر شده‌اند، گفت: همکاری ایران و روسیه نه تنها سبب رشد دو کشور می‌شود، بلکه زمینه ترقی دیگر کشورهای منطقه را هم فراهم می‌کند.

وزیر نیرو از افتتاح رسمی ۳۵ پروژه آب و برق با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان در سفر این هفته رئیس جمهور و هیئت دولت به استان فارس خبر داد و گفت: افتتاح سامانه آبرسانی به شهر شیراز از سد درودزن از جمله مهم‌ترین این طرح‌ها است.
خبر منتشر شده در برخی کانال‌های تلگرامی از قول وزیر نفت مبنی بر تغییر شیوه اختصاص بنزین صحت ندارد و تصمیم جدیدی در این خصوص گرفته نشده است.
گرمای هوای امسال میزان مصرف برق را ۶.۶ درصد افزایش داد، اما به همت خوش مصرف‌ها صنایع از پا نیفتادند و دولت هم برای قدرانی ۲۲۰۰ میلیارد تومان پاداش به مشترکان خوش مصرف تخصیص داد و پرونده پیک تابستان ۱۴۰۲ نیز بسته شد

برای رفع عوارض دوره گذار به قیمت‌‌گذاری شناور، تشکیل نوعی از بازار با سهمیه‌‌بندی متشکل دولتی سوخت برای افراد به جای خودروها یا عرضه سوخت در بورس تاملات فراوانی می‌‌توان کرد. اما آنچه مسلم است، حداقل افزایش تدریجی قیمت‌‌ سوخت مانند دهه۷۰ می‌‌تواند از بار روانی افزایش ناگهانی و چندبرابری سوخت بکاهد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به شایعه واردات روزانه ۳۰میلیون لیتر بنزین در فضای مجازی، این اخبار را بی‌اساس و دروغ خواند و گفت: واردات این مقدار بنزین به بیش از ۶ میلیارد لیتر ظرفیت ذخیره‌سازی نیاز دارد که ظرفیت کل مخازن ذخیره‌سازی ما به این مقدار نمی‌رسد.
پیرو خبر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، مبنی بر سرقت دکل نفتی در اهواز بنابر اعلام منابع آگاه این دکل هیچ‌گونه ارتباطی با شرکت‌های دولتی نفتی ندارد و متعلق به بخش خصوصی است.
پیشنهاد بنزینی مجلس؛

همه مردم سهمیه بنزین می‌گیرند؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در برنامه هفتم توسعه پیشنهاد کرده‌ایم، یارانه حامل‌های انرژی و بنزین، به جای خودرو به هر کد ملی در خانوار اختصاص یابد.
درخواست دبیرکل سازمان ملل از دولتها:

کنارگذاشتن سوخت های فسیلی را تسریع کنند

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از دولت ها خواست در راستای پاکسازی انرژی جهانی، هر چه سریعتر سوخت های فسیلی را کنار بگذارند.
وزیر نفت گفت: از آغاز به‌کار دولت سیزدهم تاکنون، حدود ۲۰ میلیارد دلار طرح‌های بالادستی و پایین‌دستی به بهره‌برداری رسیده است که اکثر آن‌ها طرح‌های نیمه‌تمام بودند.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در مورد برنامه هفتم توسعه و تصمیم مجلس مبنی بر تغییر شیوه سهمیه‌بندی بنزین از خودرو به فرد و میزان واردات بنزین به کشور توضیحاتی ارائه کرد.
رئیس کل دادگستری استان بوشهر به هدررفت گاز سکوی نفتی فروزان در میدان مشترک نفت ایران و عربستان اشاره کرد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در سکوی نفتی فروزان سالانه ۹ هزار میلیارد تومان گاز از طریق فلر سوزانده می‌شود و هدر می‌رود.
کرمانشاه مدیرعامل نیروگاه حرارتی بیستون، از خارج شدن واحد دو این نیروگاه، به منظور انجام تعمیرات دوره‌ای برای کسب آمادگی تولید برق برای پیک زمستان خبر داد.
قیمت نفت در معاملات روز جمعه تحت تاثیر تقاضای قوی برای سوخت در تعطیلات چین، افزایش یافت و به سوی رشد هفتگی حدود دو درصدی، گام برمی دارد.

قیمت نفت پس از این که روز گذشته بزرگترین کاهش در یک ماه اخیر را متحمل شد، در اوایل معاملات روز پنجشنبه بازار آسیا تحت تاثیر انتظارات برای افزایش نرخ بهره آمریکا، کاهش یافت.
وزیر نفت با اشاره به مذاکرات وزارت امور خارجه درباره موضوع توسعه میدان آرش گفت: انتظار داریم مباحث مربوط به این میدان را هم از طریق مذاکره با طرف کویتی حل و فصل کنیم؛ جمهوری اسلامی ایران از سهمش در میدان آرش نمی‌گذرد.