انرژی

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس نفت و انرژی و نیرو را در سرویس انرژی پرسون بخوانید.

سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران از ادامه قرارداد خرید تضمینی برق سامانه‌های حمایتی خورشیدی میان ساتبا و خانواده تحت حمایت تا ۲۰ سال آینده خبر داد.
مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا با بیان اینکه وزارت نیرو برنامه دارد که کنتورهای اختصاصی شارژ خودرو در منازل نصب و برای آن تعرفه جداگانه‌ای تعیین شود، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود اولین خودروی برقی تولید داخل در مرحله تجاری، اواخر سال آینده وارد بازار شود.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان شرکت مادر‌تخصصی برق حرارتی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بالغ بر دو هزار مگاوات واحد بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی وارد مدار شده که احداث این پروژه‌ها منجر به صرفه‌جویی سالانه 3.2 میلیارد مترمکعب در مصرف گاز شده است.
معاون وزیر نیرو گفت: طی چند وقت اخیر برای استان های تهران، آذربایجان غربی، البرز، ایلام، گیلان، چهار محال و بختیاری، گلستان و مرکزی، سرمایه‌گذاران به صورت رسمی برای بهینه سازی روشنایی معابر اعلام آمادگی کردند.
وزیر نفت گفت: در ایام سرد سال جاری حدود 11 درصد و در مجموع 10 ماه، حدود 5 درصد کاهش مصرف گاز داشته‌ایم.
کارشناس حوزه انرژی گفت: رشد اقتصادی پایدار زمانی اتفاق می‌افتد که از خام‌فروشی در هر عرصه‌ای فاصله بگیریم طوری که در پالایشگاه‌های فرا سرزمینی نفت خام را تبدیل به فرآورده‌هایی کنیم که در نقطه مصرف با ارزش افزوده بسیار بالاتر به فروش برسانیم.
سهمیه بنزین آزاد کارت‌های شخصی با هدف مقابله با قاچاق سوخت کاهش پیدا کرده و همزمان میزان ذخیره بنزین یارانه‌ای در کارت سوخت خودروی شخصی نیز از ۹ ماه به ۶ ماه رسیده است؛ آیا این کار با قاچاق مقابله می کند؟
با توجه به اینکه هیچ گونه آمار رسمی از میزان واردات به کشور وجود ندارد اما اخیرا رئیس اداره استاندارد شهرستان چابهار از نمونه‌گیری محموله بنزین وارداتی از بندر چابهار خبر داده است.
اگر اقدام به تولید خودروهای هیبریدی، کم مصرف کنیم یا واردات اینگونه خودروها را در دستور کار قرار دهیم به نظر می رسد که نه نیازمند سهمیه بندی هستیم، نه نیازمند این هستیم که هرچند سال یکبار به سراغ ابزار قیمت برویم. لذا به اندازه کافی طی سنوات گذشته از روش های سعی و خطا یعنی کاهش سهمیه، تعیین سهمیه و افزایش قیمت استفاده کردیم و به نتیجه مطلوب نرســیدیم.
یک موسسه بین المللی با اشاره به در دست ساخت بودن حدود ۷۰ هزار کیلومتر خط لوله انتقال گاز در جهان اعلام کرد ۵ هزار کیلومتر از این خطوط مربوط به ایران است و این کشور در رتبه سوم جهان از این نظر قرار گرفته است.