جهان اطراف

بانک مرکزی ونزوئلا به دنبال تورم ۳ هزار درصدی و کاهش ارزش پول این کشور اعلام کرد انتشار اسکناس‌های جدید ۲۰۰ هزار، ۵۰۰ هزار و یک میلیون بولیواری را آغاز خواهد کرد.
جک دورسی، مدیرعامل و خالق شبکه اجتماعی توییتر، قرار است اولین توییت منتشرشده در این شبکه اجتماعی را در پلتفرم توکن‌های غیرمثلی ولیوبلز (Valuables) به فروش برساند. در حال حاضر بیشترین قیمت پیشنهادی برای خرید این توییت ۲۶۷,۰۰۰ دلار است.

سازمان ملل با اعلام اکنون دیگر بر همه کاملا روشن شده که نیروهای اریتره در اقلیم تیگرای در شمال اتیوپی فعالیت دارند افزود: گزارش های مستند نشان می دهد که این نیروها مسوول اقدامات وحشتناک هستند.

منابع امنیتی در عراق از شلیک ۱۴ فروند موشک به محل استقرار نیرو‌های ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا در پایگاه عین الاسد خبر دادند.
مدیر مرکز پژوهش‌های اقتصادی روسیه گفت اگر ۲۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده بر خرید طلا برداشته شود شهروندان روسی با خرید شمش طلا می‌توانند از دست ذخایر دلار خود خلاص شوند.
اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده اعلام کرد که تولید نفت خام آمریکا در دسامبر ۲۰۲۰ کاهش یافته و به ۱۱ میلیون و ۶۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

هنوز از ماجرای پر حاشیه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و اتهام زنی ترامپ در مورد روند مشکوک پیروزی دمکرات ها زمانی نگذشته بود و بایدن مشغول صدور احکام انتصابات مقامات دولت جدید آمریکا بود که خبر رسید، نظامیان میانمار به ظن تقلب در انتخابات ماه نوامبر در این کشور علیه دولت خانم آنگ سان سوچی کودتا کرده و زمام امور را بدست گرفته اند.

اداره ملی آمار انگلیس نشان می‌دهد نرخ بیکاری در سه ماه منتهی به دسامبر ۲۰۲۰ از ۵ درصد در ماه نوامبر بالاتر رفته و به ۵.۱ درصد رسیده است. بیشتر این کاهش اشتغال مربوط به جوانان زیر ۲۵ سال و اقلیتها بوده است.
تحلیلگران اس پی گلوبال پلتس انتظار دارند تقاضا برای نفت تا پایان سال جاری میلادی به ۱۰۲.۶ میلیون بشکه در روز برسد یعنی بالاترین رقم از پایان ۲۰۱۹ ولی تقاضا برای سوخت هواپیما تا ۲۰۲۲ یا حتی ۲۰۲۳ بهبود نخواهد یافت.
در چند روز اخیر (و در آستانه برگزاری انتخابات سراسری در اسرائیل) دولت اسرائیل با شادی و شعف خبر از مبادله چند زندانی میان اسرائیل و سوریه داد. به موجب این تبادل در قبال آزادی دو چوپان سوری، یک اسرائیلی، که هویت وی فاش نشده است، آزاد گردید.