جهان اطراف

خبر محال یعنی بازگشت روسیه به المپیک. همین سه هفته پیش بود که آب پاکی روی دست روس ها ریخته شد اما خبرهای جدیدی به گوش می رسد.
سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به سیگنال‌های برجامی کاخ سفید عنوان کرد: زمان دیپلماسی فرا رسیده است و اقدامات آمریکا فضا و شرایطی را ایجاد کرده تا تلاش های دیپلماتیکی که در چند هفته اخیر درباره برجام در جریان بوده تسریع شود.
خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که موج شدید برف و سرما که در روزهای اخیر بخش های وسیعی از آمریکا بویژه ایالت تگزاس را فرا گرفته تاکنون موجب جان باختن دست کم ۴۰ نفر شده است.
برخی از کتابخانه‌های در دنیا از زیبایی و معماری منحصربه‌فردی برخوردار هستند. کتابخانه شهر اشتوتگارت در سال ۲۰۱۱ ساخته شد. این کتابخانه ۹ طبقه‌ای کاملا به رنگ سفید ساخته شده و تنها رنگ‌هایی که در سالن اصلی به ارتفاع پنج طبقه دیده می‌شود، رنگ کتاب‌ها در درون قفسه است. این کتابخانه شب‌ها با رنگ‌های گوناگون نورافشانی می‌شود.
آزمایشگاهی در فنلاندی جهش جدیدی در کروناویروس کشف کرده است. نمونه‌ گرفته شده مربوط به جنوب فنلاند است. میزان شیوع، بیماری‌زایی و واگیر این ویروس هنوز مشخص نیست.

رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار عمومی با مردم گفت از صحبت کردن درباره رئیس‌جمهور سابق این کشور خسته شده است.
استانبول محبوب‌ترین شهر برای خرید خانه توسط اتباع خارجی بوده و طی این مدت ۱۳۸۰ مورد از کل معاملات مسکن صورت گرفته توسط اتباع خارجی مربوط به این شهر بوده است.

گزارش ها حاکیست در پی بارش های شدید، جاری شدن سیل و رانش زمین در استان جاوه شرقی در اندونزی دست کم دو تن کشته، ۱۴ نفر زخمی و ۱۶ نفر دیگر ناپدید شده اند.
وزیر بهداشت گینه کوناکری روز یکشنبه اعلام کرد که چهار نفر در شیوع دوباره بیماری "ابولا" در این کشور پس از پنج سال، جان خود را از دست داده‌اند.
با توجه به موفقیت کارگردان‌های زن در نامزدی گلدن گلوب این سوال وجود دارد که آیا اعلام نامزدهای اسکار نیز می‌تواند با نام این سه کارگردان زن گره بخورد.
سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد، فائو، در گزارش جدید خود اعلام کرد قیمت جهانی غذا در ماه ژانویه برای هشتمین ماه متوالی رشد کرد و به بالاترین سطح در ۶ سال گذشته رسید.
آمریکایی‌ها هر اندازه از عربستان سعودی خشمگین شوند، می‌دانند که این کشور همچنان تولیدکننده قدرتمند نفت، یک عضو گروه ۲۱ و شریک مهم در مبارزه با تروریسم است. بایدن نمی‌تواند به راحتی این ارتباط را قطع کند. در عوض او باید به دنبال رویکرد جدیدی در قبال عربستان باشد. رویکردی که نه انگیزه‌های شرورانه حکومت سعودی را تقویت کند و نه بدترین نگرانی و ترس‌های آن‌ها را عملی کند.
قانون جدید پس از آن تصویب می‌شود که یک دانش‌آموز مسیحی در شهر پادانگ در استان سوماترای غربی اندونزی برای گذاشتن حجاب در مدرسه تحت فشار قرار گرفت.
جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنج‌شنبه از سیاست خارجی خود و دکترین دولتش در این حوزه رونمایی کرد. او در این سخنرانی اعلام کرد که می‌خواهد آمریکا را به عرصه بین‌المللی بازگرداند و باید احتمالا تا مدتی «اول آمریکا» را فراموش کرد. بایدن همچنین گفت که دیپلماسی دوباره به کانون سیاست خارجی بازمی‌گردد و در عین حال تصریح کرد که دیگر قصد ندارد از جنگ یمن حمایت کند. او اظهار کرد: «جنگ یمن یک فاجعه انسانی و استراتژیک ایجاد کرده است. این جنگ باید پایان یابد.»