جهان اطراف

بی‌شک مرکل در عرصه سیاست معاصر آلمان همتایی ندارد و حتی پس از 14 سال که او بر سر کار است دو سوم رأی‌دهندگان آلمانی علاقه‌مندند که درسال 2021 نیز او همچنان برسر کار باقی بماند و اخیرا نیز هشتگ هایی با این مضمون در فضای مجازی پرتکرار شده است. می‌توان گفت غرب در عصر کنونی سیاست‌مدار صادق و قابل اعتمادی مانند او ندیده و او کسی است که به‌عنوان صخره محکم سیاست اروپایی از او یاد می‌شود.
گزارش عملکرد تولید ناخالص داخلی چین و آمریکا در پایان ۲۰۲۰ از رقابت نزدیکتر اقتصاد چین و آمریکا خبر می‌دهد.اگرچه این اتفاق به مدد پاندومی ویروس کرونا رخ داده، اما روندهای پیش‌بینی شده حکایت از آن دارد که چین به سرعت در حال نزدیک‌تر شدن به جایگاه اقتصاد اول دنیاست.
جو بایدن رییس جمهوری ایالات متحده و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل دوست، متحد و شرکایی هستند که رابطه آنها در طول چهار دهه گذشته ادامه یافته است. نخستین دیدار آنها زمانی بود که بایدن حدود چهل سال داشت و سناتوری جوان به حساب می‌آمد. نتانیاهو هم دیپلماتی تازه کار و حدودا ده سال جوانتر از بایدن بود. با برقراری تماس تلفنی میان سران دو کشور اکنون این سوال مطرح شده که طرفین در اوج قدرت خود، روابط را در چه مسیری هدایت خواهند کرد؟
تعرفه واردات خودرو در کشورهای مختلف مثل تیغ دولبه عمل کرده است. کشورهایی که سیاست‌گذار صنعتی در آنها به‌دنبال «تولد خودروسازان در کلاس جهانی» بوده، تعرفه واردات به سکوی جهش تولید تبدیل شد.
رهبر کاتولیک های جهان از عزم خود برای سفر به عراق علیرغم اینکه ممکن است بیشتر مسیحیان به دلیل محدودیت های کرونا وی را از تلویزیون مشاهده کنند، خبر داد.

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی به قلم یکی از اعضای هیأت مدیره شرکت فایزر نوشت: به نظر می رسد واکسن "جانسون و جانسون" سومین واکسن کرونای ساخت ایالات متحده باشد که وارد بازار می شود.
شهر شارجه امارات متحده عربی از نخستین شبکه مونوریل برقی موسوم به "اسکای پاد"(Sky Pod) که یک کابین معلق مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی خشن این کشور است، رونمایی کرد.

«جرد کوشنر» داماد رئیس‌جمهور سابق آمریکا و مشاور ارشد سابق کاخ سفید که نقشی مهم در انعقاد توافق‌های سازش روابط میان رژیم صهیونیستی و چهار کشور عربی ایفا کرد، از سوی یک وکیل حامی ترامپ نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شد.
سهام آمریکا تحت تاثیر موج فروشی که به دنبال رشد متوالی و رکوردزنی سهام به وجود آمده بود دوباره به شدت سقوط کردند.
با همه‌گیری کووید-۱۹ در تمام مناطق و گروه‌های درآمد، زنان بیشتر از مردان تحت تاثیر کاهش اشتغال قرارگرفته‌اند. طبق اعلام سازمان بین‌المللی کار، بهبود جهانی در ساعت کار و درآمد در سال ۲۰۲۱ آهسته، ناهموار و نامطمئن خواهد بود.
گزارش جدید کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که چین در سال گذشته از آمریکا پیشی گرفته و اولین دریافت‌کننده سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان شده است.
پس از آن که معلوم شد رئیس‌جمهور جدید برای مراسم تحلیف خود، ساعت رولکس هفت هزار دلاری به دست داشته، در فضای مجازی درباره این موضوع، جنجالی به راه افتاده است.

رئیس اکثریت دموکرات مجلس سنای آمریکا خبر داد: دادگاه استیضاح ترامپ، ۸ فوریه (۲۰ بهمن) برگزار می‌شود.