علم و تکنولوژی

جدیدترین اخبار تکنولوژی روز دنیا را در سرویس فناوری پرسون بخوانید.

برای حل معمای مهم مریخ؛

ناسا از مردم درخواست کمک کرد

ناسا از مردم درخواست کرد که ابر‌های مریخ را شناسایی کنند تا دانشمندان بتوانند به راز جو این سیاره پی ببرند.
نتایج یک تحقیقات در بریتانیا نشان می دهد که ۹۷ درصد از مردم فضا را تهدید می دانند و نسبت به آن خوش بین نیستند.
مریخ‌نورد کنجکاوی(Curiosity) نمونه‌هایی از دهانه گیل، که مکان یک دریاچه باستانی در مریخ است را استخراج کرده است. بر اساس بیانیه ناسا با استفاده از این نمونه‌ها، دانشمندان توانستند برای اولین بار مقدار "کل کربن آلی"(TOC) موجود در سنگ‌های مریخ را اندازه‌گیری کنند.

گافا یک پروژه بلاکچین محور است که در اواخر سال 2021 راه اندازی شد. این پروژه دارای خدمات متنوعی است، از جمله یک توکن ارزنگاری شده به نام گافا توکن (Gafa Token)؛ یک رابط برنامه نویسی اپلیکیشن (API) برای ارائه کاربری آسان‌تر به برنامه نویسان و توسعه دهندگان که قصد دارند گافا را در پلتفرم خود تلفیق کنند؛ یک بازی P2E (بازی کسب درآمد یا play-2-earn) به نام گافالا (Gafala)؛ یک فضای باز گیمینگ بر اساس سیاره مریخ به نام گافاورس (Gafaverse)؛ و در نهایت یک بازار فروش NFT.
شرکت سامسونگ کیفیت دوربین سلفی گوشی‌های سری اس گالکسی را از سال ۲۰۱۹ روی ۱۰ مگاپیکسل ثابت نگه داشته و اکنون به‌نظر می‌رسد برای گوشی گالکسی اس ۲۳ قصد ارتقای این دوربین را دارد.
هادی رحمتی، کارشناس هوش مصنوعی مهمان دیشب شب‌نشینی بود؛ وی با حضور در این برنامه از تفاوت هوش مصنوعی و هوش انسان سخن گفت. او در ادامه به جایگاه ایران در تحقیقات مربوط به هوش مصنوعی اشاره کرد و اطلاعاتی درباره شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این زمینه را با مخاطبان به اشتراک گذاشت.