علم و تکنولوژی

جدیدترین اخبار تکنولوژی روز دنیا را در سرویس فناوری پرسون بخوانید.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ایجاد سازوکار استفاده از دارایی‌های نامشهود به عنوان وثیقه دریافت وام خبر داد. پیش از این اعطای ضمانت‌نامه تعهد پرداخت، از اقداماتی بود که برای ساده‌تر کردن فرایند دریافت وام انجام شده بود.
امشب عمیق‌ترین ماه گرفتگی نیم‌سایه رخ می‌دهد و این پدیده نجومی تا ۱۹ سال دیگر تکرار نخواهد شد. این ماه گرفتگی برای ساکنان بسیاری از نقاط اروپا، آفریقا، آسیا و نیز استرالیا قابل مشاهده است و در ایران، آغاز آن در ساعت ۱۸ و ۴۴ دقیقه و ۱۱ ثانیه به وقت کشورمان خواهد بود.
فردا جمعه ساکنان کشورمان ایران از ساعت ۱۸ و ۴۴ دقیقه شاهد ماه گرفتگی خواهند بود و به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، این رخداد عمیق‌ترین ماه گرفتگی نیمسایه است و تا ۱۹ سال دیگر چنین شرایطی تکرار نخواهد شد.
برای نزدیک به نیم قرن، دانشمندان رویای شکار آتشفشان‌های فعال در زهره را در سر می پروراندند؛ این دنیای گرم و غیرقابل درک توسط ابرهایی مبهم شده‌است، اما ماموریت‌های گذشته نشان داده‌است که سطح آن آتشفشانی است.
فیزیکدانان در مقاله‌ای جدید بیان کردند که گروه بزرگی از سیاه‌چاله‌های کوچک می‌توانستند کیهان جوان را با ذرات و تشعشعات پر کنند و مه‌بانگ خود را با نیروی سیاه‌چاله ایجاد کنند.
بسیاری از کارگران نگران هستند که با پیشرفت‌ سریع هوش مصنوعی شغل خود را از دست بدهند. آیا می‌توانیم ترس را پشت‌سر بگذاریم و یک روزنه امید درباره آینده شغلی خود پیدا کنیم؟
کلهون می‌گوید: «پروژه POWER درحال توسعه پلتفرم‌های استراتوسفری با دیافراگم‌های کوچک با دامنه تقریبی ۱۰۰ کیلومتری بین گره‌هاست. با افزایش اندازه دیافراگم‌ها و حضور در محیط بدون مانعی مثل فضا می‌توان فاصله بین گره‌ها را به ۱۰۰۰ کیلومتری رساند.» درنتیجه شبکه‌ای برای توزیع انرژی به‌وجود می‌آید که مقیاس‌پذیر و در سراسر جهان قابل استفاده است.