ارتباطات و فناوری

جدیدترین اخبار فناوری اطلاعات ایران و جهان را در سرویس فناوری پرسون بخوانید.

رییس رگولاتوری فدراسیون روسیه در تهران به دیدن وزیر ارتباطات رفت و نشست مشترکی پیرامون موضوعاتی چون همکاری در مجامع بین المللی، حفاظت از کودکان در اینترنت و استفاده از تجربیات یکدیگر در حوزه طیف های فرکانسی برگزار شد.
بنا بر جدیدترین داده‌های منتشره، "تردز" (Threads) اینستاگرام که به عنوان رقیب جدید توییتر راه اندازی شده، دچار افول شده است.
پژوهشگران دانشگاه استنفورد و کالیفرنیا برکلی با مقایسه عملکرد مدل‌های زبانی بزرگ GPT-۳.۵ و GPT-۴ توسعه یافته توسط شرکت OpenAI ادعا می‌کنند که عملکرد و دقت ربات گفتگوگر ChatGPT در طول زمان کاهش یافته است.
جماران به نقل از عبدالحسین خسروپناه نوشت:« در دنیا و در همه کشورها مثل آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، ژاپن، کره جنوبی و چین از فیلترینگ استفاده می‌کنند و هیچ کشوری در دنیا سراغ نداریم که از فیلترینگ استفاده نکند.»
به دلیل اعمال محدودیت برای نسخه IOS از سوی شرکت Apple

کاربران آیفون از وب‌اپلیکیشن همراه بانک تجارت استفاده کنند

اربران نسخه IOS همراه بانک تجارت به‌منظور بهره‌مندی از خدمات این اپلیکیشن بدون هیچگونه محدودیتی می‌توانند از نسخه وب‌اپلیکیشن (PWA) این سرویس استفاده کند.
در 21 ژوئیه، شرکت OpenAI برنامه خود را برای راه‌اندازی نسخه اندرویدی چت ربات هوش مصنوعی محبوب خود، ChatGPT اعلام کرد. نسخه اندرویدی، پس از انتشار اولیه برای کاربران iOS در ماه مه عرضه شد.
به دنبال درخواست کاربران برای دانلود و نصب اپلیکیشن های مورد نیاز خود از فروشگاه های اینترنتی مانند گوگل پلی و برداشته شدن محدودیت های موجود، چند ماهی بود که موضوع بررسی رفع فیلتر آن از سوی مسئولان اعلام شده بود، اما طبق تازه ترین اظهارات وزیر ارتباطات با درخواست آنها برای این رفع فیلتر موافقت نشده است.
گروه ال جی کره جنوبی، نسخه ارتقا یافته از نرم افزار هوش مصنوعی خود را رونمایی کرد که می‌تواند در واحدهای کسب و کار مختلف خود از دستگاه‌های الکترونیکی تا مواد شیمیایی، استفاده شود.
وزیر ارتباطات اعلام کرد؛

شبکه ملی اطلاعات چقدر پیشرفت کرده است؟

طبق گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم تاکنون با اتصال ۴۳۳۹ روستای جدید به شبکه ملی اطلاعات، درصد روستاهای دارای اینترنت پرسرعت از مرز ۹۲ درصد عبور کرده است.
دیده‌بان ضد انحصارطلبی اسپانیا، شرکت‌های آمریکایی آمازون و اپل را به دلیل تبانی برای محدود کردن فروش آنلاین دستگاه‌های اپل و رقیبانش در این کشور، جمعا ۱۹۴.۱ میلیون یورو (۲۱۸.۰۳ میلیون دلار) جریمه کرد.
تردز (Threads)، جایگزین و رقیب توییتر که توسط مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا توسعه یافته است، محدودیت‌های نرخ بازدید محتوا را برای مبارزه با حملات هرزنامه‌ای و ربات‌های شیلینگ رمزارزی (Crypto Shilling) – حساب‌های خودکار یا برنامه‌های نرم‌افزاری که ارزهای دیجیتال خاصی را برای منافع خود تبلیغ می‌کنند – اعمال کرده است.
کاخ سفید به همراه شرکت‌هایی نظیر آمازون و گوگل، ابتکاری را اعلام خواهد کرد که به شهروندان آمریکایی اجازه می‌دهد دستگاه‌هایی که آسیب پذیری کمتری در برابر حملات سایبری دارند را بشناسند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بیش از صدهزار سایت و سرویس پرکاربرد را برای ای‌پی‌های ایران تحریم و ممنوع کردند لذا سازوکاری طراحی شده تا برنامه نویسان و نخبگان از این سرویس ها بدون فیلترشکن استفاده کنند.