گزارش و تحلیل

مهمترین و حرفه ای ترین تحلیل ها در حوزه جهانی را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

نام اسکاتلند به خاطر موافقت اکثر ساکنان آن با برگزاری همه‌پرسی دوم (استقلال از انگلیس) و تمایل آنها درباره جدایی از حاکمیت انگلیس این روزها دوباره سر زبان‌ها افتاده است.
یک روزنامه انگلیسی در گزارشی به نقل از منابع ارشد دولتی مدعی شد که دولت این کشور در حال بازنگری رویکرد خود درقبال برجام است.
پیش بینی اندیشکده آمریکایی از ده سال آینده:

از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تا فروپاشی روسیه!

خود را برای جنگ آینده روسیه آماده کنید. برنامه ریزی برای حمله نظامی چین به تایوان. آماده سازی برای گسترش بیشتر تسلیحات هسته ای. برای نوسانات جهانی حتی بیشتر در آینده دست و پنجه نرم کنید. این موارد تنها بخشی از پیش بینی‌هایی هستند که بیش از ۱۶۰ کارشناس و استراتژیست برجسته امور جهانی برای اندیشکده "شورای آتلانتیک" انجام داده اند.
یکی از مسیرهای تأثیرگذاری بر انتخابات آمریکا این است که نظر مستقلین واقعی را تغییر دهیم و آنان را از یک حزب به حزب دیگر جذب کنیم. این مسیر، اما برای ما موجود نیست. انبوه نظرسنجی‌ها و داده‌های تجربی نشان می‌دهند جز در موارد بسیار بزرگی مانند جنگ، این قشر از مردم آمریکا کمترین اطلاعات را درباره سیاست خارجی دارند و همچنین اهمیتی نیز به آن نمی‌دهند.
دنیای اقتصاد نوشت: اینکه منطقه بعد از سفر رئیس‌جمهور چین به عربستان و حضور در دو نشست شورای همکاری و دولت‌های عربی به میزبانی ریاض چه صورت‌بندی جدیدی پیدا خواهد کرد؟ و ایران در کجای این معادله ایستاده است؟ دو پرسش کلیدی در اهمیت زمانی این سفر و رقابت چین و آمریکا در منطقه است.
اتحادیه اروپا در ماه‌های گذشته تلاش کرد تا بتواند با میانجی‌گری بین ایران و آمریکا با یک تیر چند نشان بزند. آنها بر این باور بودند که می‌توانند با بسته‌های پیشنهادی هم موضوع «برجام» را حل کنند و هم بتوانند به‌نوعی «بحران انرژی» خود که بر اثر تحریم روسیه ایجاد شده است را برطرف کنند.
در چند روز اخیر زمزمه هایی در رابطه با جنگ قریب الوقوع آلمان و روسیه به گوش رسیده است. چند روز پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه روزنامه آلمانی «اشپیگل» به یک گزارش محرمانه دست پیدا کرده که نشان می دهد ارتش این کشور برای جنگ احتمالی با روسیه آماده می‌شود. ارتش آلمان این سند محرمانه داخلی ۶۸ صفحه‌ای را ماه سپتامبر منتشر کرد.

حضور در نیویورک و دیدار شب گذشته رئیسی با رئیس‌جمهور فرانسه و رئیس‌شورای اروپا، قابل‌پیش‌بینی‌ترین بخش سفر رئیس‌جمهور ایران به مقر سازمان ملل در نیویورک بود که ظاهراً ابتکاراتی از سوی دوطرف هم مطرح شده است. از میان اروپاییان، فرانسه همواره به‌گونه‌ای در سیاست‌خارجی خاورمیانه‌ای خود بازی کرده است که بتواند پرستیژ دیپلماتیک کشورش را با ایران حفظ کند.
یکی از اقداماتی که امریکا به زعم خود می‌خواهد در تثبیت جبهه ضد ایرانی حتی در صورت خروج خود از منطقه انجام دهد، ایجاد یک ائتلاف ضد ایرانی و یا بهتر است بگوییم موازنه امریکایی و استکباری در منطقه با همپیمانان خود در مقابل محور مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورها و سازمان‌هایی است که با ایران دوست و همپیمان هستند.