گزارش و تحلیل

مهمترین و حرفه ای ترین تحلیل ها در حوزه جهانی را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

اکنون میدان جنگ واقعی، در آسمان و موشک نیست، بلکه جنگ اصلی، جنگ دیپلماتیک است که معادلات سیاسی جدیدی به منطقه تحمیل می‌کند و آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها، هم خود را بازنده این میدان می‌بینند.
در سالی که گذشت، جهان روزگار پر آشوبی را از سرگذراند. از شدت گرفتن جنگ در اوکراین تا تنش بی‌سابقه در روابط دو قدرت بزرگ اقتصادی دنیا که طنین لرزه بر پایه‌های جهان تک قطبی را تداعی کرد.
چرا صهیونیست‌ها خود را بزرگترین قربانی توافق تهران و ریاض می‌دانند؟

اسرائیل و رویای بربادرفته ائتلاف ضد ایرانی

متضرر شدن رژیم صهیونیستی از توافق ایران و عربستان مقوله‌ای است که از اولین روز امضای این توافق در محافل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی و حتی اسرائیلی به شکل گسترده مورد بررسی قرار گرفته است.
روزنامه جمهوری اسلامی در مطلبی درباره توافق ایران و عربستان نوشت: خبر توافق میان ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دوجانبه، قطعاً تحول قابل توجهی در مناسبات منطقه خاورمیانه و جهان اسلام به وجود خواهد آورد.
روابط ایران و عربستان پس‌از ۷ سال احیا شد

آشتی‌کنان در چین

ایران و عربستان پس از ۷ سال بحران سرانجام تصمیم گرفتند به بن‌بست دیپلماتیک خاتمه دهند و طی دو ماه آینده مسیر را برای برقراری روابط دیپلماتیک و تبادل سفیر فراهم کنند.
اختلافاتی که بین غرب و رژیم صهیونیستی بروز کرده نیز در نوع خود، اگر نگوییم بی‌سابقه کم‌سابقه است. به نظر می‌رسد از کنار هم گذاشتن مولفه‌های فوق بتوان به این نتیجه رسید که، انتهایی برای این «بحران» نمی‌توان متصور شد. هر قدر این بحران‌ها ادامه یابند، نه فقط به نفع کشور ما که، به نفع تمام ملت‌های منطقه و حتی غربی‌ها خواهد بود. فلسفه وجودی رژیم صهیونیستی بر پایه نژادپرستی و «خود برتر پنداری» است.
امروز هشتم اسفند ماه صد و دومین سالگرد امضای عهدنامه ۱۹۲۱ ملقب به پیمان مودت و دوستی بین ایران و روسیه در سال ۱۲۹۹ است.

سفر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور به چین با هیات اعزامی که جای خالی برخی از وزرا در آن کاملا محسوس بود به نظر کارشناسان این بار دستاورد اقتصادی نداشت و بیشتر از اینکه جنبه اقتصادی داشته باشد سیاسی است.
رئیس‌جمهور در دیدار با «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین با تاکید بر ضرورت گسترش مناسبات دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، علمی، فناوری و فرهنگی، اجرای سند جامع مشارکت راهبردی میان ایران و چین را اقدامی مهم در جهت تثبیت صلح و ثبات در منطقه دانست.
تحولات چند ماهه اخیر در فضای بین‌الملل موجبات تغییر مواضع غربی‌ها و مشخصا اروپایی‌ها در قبال برجام و مساله ایران را فراهم آورده است.
چهارشنبه و پنج شنبه گذشته شاهد اجرای یک شوی سیاسی در پارلمان اروپا بودیم. جایی که قطعنامه قرارگرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست به اصطلاح تروریسم اروپا به تصویب رسید و حالا برای اجرایی شدن باید به تایید شورای اروپایی برسد که فردا در استراسبورگ فرانسه نشست دارد.