گزارش و تحلیل

مهمترین و حرفه ای ترین تحلیل ها در حوزه جهانی را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

اشغال ایران توسط روس و انگلیس باعث یک فاجعه بزرگ در ایران شد. کمونیست ها در شمال، افراد بسیاری را قتل عام کردند. اموال بسیاری غارت شد و به جز قحطی، بیماری های واگیرداری چون تیفوس نیز بلای جان مردم گردید و بسیاری از ایرانی ها را کشت.
دنیای سیاست، از یک منظر همانند یک زمین فوتبال است که برای کسب بهترین نتیجه، بازیکنان باید در همه جای زمین پخش شوند. اگر تیمی همه بازیکنانش را در یک نیمه زمین جمع کند، هرگز برنده نخواهد شد.
ما در سیاست‌گذاری‌های کلان خود نمی‌بایست در هدف‌گذاری‌های دهه اول متوقف بمانیم و ناگزیر باید با تغییر رویه و تاکتیک‌های گذشته با سرعت و گستردگی لازم در صحنه بین‌المللی به حیات خود ادامه بدهیم.
بهشتی‌پور درباره ادعا اروپا برای ممانعت از اجرای بند موشکی در اکتبر با اتکا به پهپاد‌های ایران در اوکراین گفت: علت اصلی چالش اروپایی‌ها جنگ اوکراین است. آن‌ها نمی‌توانند ممانعت کنند، بلکه می‌توانند قطعنامه را اجرا نکنند. قطعنامه بالاخره صادر شده است و نمی‌توانند جلو اجرای قطعنامه را بگیرند.
تعلیق رابرت مالی و جانشینی اش با آبرام پیلی باعث بحث ها و تحلیل های فراوانی شده است. طبق گزارش ها، بعید است جانشین رابرت مالی اقتدار و اتوریته او را داشته و بتواند در زمینه احیای توافق هسته ای کاری انجام دهد.
یک تحلیلگر اقتصادی پاسخ داد؛

ارزهای حاصل از فروش نفت چگونه هزینه می شود؟

فروش نفت و وصول درآمدهای ارزی حاصل از آن در دولت سیزدهم افزایش چشمگیری داشته است، اما بعضاً این ابهام مطرح می‌شود که چرا آثار این گشایش‌ها در وضعیت اقتصادی کشور و سفره مردم ملموس نیست.
در خبرها آمده بود که اخیراً سفارت عربستان در یکی از هتل های مدرن و مجلل شمال تهران شروع به کار کرده است،اقدامی که هرچند در عرصه روابط بین الملل و تجربه های دیپلماتیک غیر معقول نیست، اما به نظر می رسد خود دارای پیام های معنی داری باشد.
بعد از یک دوران طولانی رقابت و خصومت بین عربستان سعودی و ایران که در ایجاد آن عوامل متعدد داخلی و خارجی دخیل بوده‌اند، با تمهیدات طرفین و کشورهایی که از حسن روابط دو کشور نفع می‌برند، روند بازسازی روابط بین ایران و عربستان با سرعت خیره‌کننده‌ای به سمت بهبود پیش رفته و جدیدترین اقدام، بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور در پایتخت طرف مقابل است.
رسانه آمریکایی آکسیوس بامداد چهارشنبه ۳۱ مه-۱۰ خرداد ۴۸ ساعت پس از پایان سفر سلطان عمان به ایران از سفر بی‌سر و صدای یکی از مقام‌های ارشد دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به مسقط برای بررسی امکان توافق با ایران بر سر موضوعات هسته‌ای خبر داده است.
این رزمایش نظامی در حالی اجرا می‌شود که کره شمالی پیش‌تر از آن به‌ عنوان یک «تمرین تهاجمی»‌ یاد کرده بود. به گزارش آسوشیتدپرس، این رزمایش به مناسبت هفتادسالگی اتحاد نظامی سئول و واشنگتن‌ در پنج مرحله اجرا می‌شود و تا ماه ژوئن ادامه خواهد داشت.
اولین جلسه محرمانه دولت جو بایدن برای تمامی سناتورها با محوریت ایران روز سه‌شنبه ساعت چهار عصر به وقت واشنگتن برگزار شد؛ اما این جلسه یک «غایب» مهم داشت و آن «رابرت مالی»، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران بود.
حیدر علی اف، از سازمان تروریستی پ.ک.ک و همچنین از جنگ 8 ساله صدام جنایتکار علیه ایران حمایت کامل کرد و نقش تعیین کننده ای در تامین تسلیحات این رژیم ایفا کرد.
سناریوهای حمله احتمالی اسراییل به تاسیسات هسته ای ایران در دو حالت کلی با همکاری یا اطلاع ایالات متحده آمریکا و بدون همکاری و اطلاع آمر یکا قابل دسته بندی است.
پس از آنکه تهران - ریاض با وساطت چین در پکن توافق کردند، قرار شد دو کشور در مدت حداکثر ۲ ماه روابط دیپلماتیک خود را از سرگرفته و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند. گام درستی که روابط دو کشور را در مسیر ترمیم و بازسازی فعال قرار داده است.
بسیاری از صاحب‌نظران روابط بین‌الملل، آینده روابط دولت‌ها و کشورها را چه در سطح منطقه‌ای یا بین‌المللی به چگونگی ادامه یا پایان «جنگ اوکراین» ارزیابی و پیش‌بینی می‌کنند.
یک منبع آگاه به روند مذاکرات ایران و عربستان درباره اهمیت عادی‌سازی روابط دو کشور می‌گوید: هرچند که دو طرف در بیانیه مشترک بر توسعه و تعمیق روابط دوجانبه در همه حوزه‌ها تاکید ورزیدند، اما تاثیرات از سرگیری رابطه رسمی دو کشور فراتر از مناسبات دوجانبه، تاثیرات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خواهد بود.
اکنون میدان جنگ واقعی، در آسمان و موشک نیست، بلکه جنگ اصلی، جنگ دیپلماتیک است که معادلات سیاسی جدیدی به منطقه تحمیل می‌کند و آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها، هم خود را بازنده این میدان می‌بینند.