اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در هفدهمین گزارش خود در اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت (۲۰۱۵) و برجام با بیان اینکه آمریکا تحریم ها را از سال ۲۰۱۸ تاکنون تعلیق یا رفع نکرده و همچنین معافیت‌های نفتی را تمدید نکرده است، گفت: من مجدداً از اعضای این توافق و آمریکا می خواهم که همه راه های موجود برای گفتگو و همکاری را دنبال کنند.

سفر چهار روزه «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به ۲ کشور آسیایی خشم ایالات متحده را برانگیخت و با تقویت و تعمیق روابط با پیونگ‌یانگ و هانوی موجب رعب و وحشت غرب شد و ظاهرا به همین دلیل، در تحقق اهداف خود عملکرد «موفقیت‌آمیزی» داشته است.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد که حمله اسرائیل به لبنان، احتمال ورود ایران به درگیری‌ها و متعاقب آن گسترش تنش به منطقه را در پی دارد.

روزنامه عبری هاآرتص نوشت، سرویس امنیتی رژیم صهیونیستی از رفتار نخست‌وزیر این رژیم با آمریکا درباره مشکل پیش آمده مرتبط با ارسال تسلیحات واشنگتن به اراضی اشغالی نگران است.

جبهه مردمی برای آزادسازی فلسطین اعلام کرد که آمریکا به طور کامل از رژیم صهیونیستی جانبداری می کند و گفته های جدید «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم مبنی بر رد طرح ادعایی دولت آمریکا برای آتش بس در نوار غزه نشانه بازی مشترک تل آویو و واشنگتن علیه ملت فلسطین است.

پس از مخالفت رییس جمهوری سابق آمریکا با کمک‌های مالی کشورش به کی‌یف، سناتورهای آمریکایی قانونی بودن توافق اخیر کشورشان با اوکراین برای ارائه حمایت‌های ۱۰ ساله نظامی واشنگتن از کی‌یف را زیر سوال برده‌اند.

حاجا لحبیب وزیر خارجه بلژیک با تاکید بر اینکه کشتار غیرنظامیان در غزه غیرقابل قبول است خواستار برقراری فوری صلح در این باریکه و توقف خشونت‌ها در این منطقه شد.

یک تاریخدان سرشناس اسکاتلندی پیش‌بینی کرد جایگاه آمریکا به عنوان بزرگترین ابرقدرت جهان به دلیل کوهی از بدهی که این کشور زیر بارش رفته و سیاستمدارانش آن را نادیده می‌گیرند، فروخواهد پاشید.

وزارت دفاع روسیه روز شنبه گزارش داد که نیروهای مسلح این کشور به شماری از تاسیسات انرژی اوکراین که از صنایع دفاعی کی‌یف پشتیبانی می‌کرد، حمله کردند.

به گفته دو نماینده آمریکایی، ایالات متحده و چین مذاکرات نیمه رسمی تسلیحات هسته‌ای را در ماه مارس برای اولین بار پس از پنج سال از سر گرفتند و نمایندگان پکن به همتایان آمریکایی گفتند که به تهدیدات اتمی پیرامون تایوان متوسل نخواهند شد
برخی منابع کاخ سفید می‌گویند دولت «جو بایدن» از اظهارات «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر صهیونیستی درباره تعلیق ارسال سلاح به تل آویو خشمگین و مایوس است.

پس از آنکه رئیس‌جمهور روسیه و رهبر کره شمالی یک پیمان دفاعی امضا کردند، دفتر ریاست‌جمهوری کره جنوبی امروز – پنجشنبه – از بررسی ارسال تسلیحات به اوکراین خبر داد.