اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

۲۰ سال پیش جهان در شوکی عجیب فرو رفت. در چنبن روزی، حمله‌ای عجیب به برج‌های دوقلوی سازمان تجارت جهانی در نیویورک صورت گرفت. قربانی این انفجارها، نه صدها کشته دو برج آمریکایی، بلکه بسیاری از مردم خاورمیانه بودند.
کسی که گرانترین خانه در سراسر آمریکا را دارد ۱۶۵ میلیون دلار از قسط وام ساخت خانه را نداده و همین امر باعث شده تا دادگاه ورود کند.
رئیس جمهوری اوکراین احتمال یک جنگ تمام عیار با روسیه را پذیرفت، اما در عین حال گفت که این مساله، بزرگترین اشتباه خواهد بود.
کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با پرسون:

ریشه اختلافات در غرب، بی‌توجهی آمریکا به خواسته‌های اروپا است

آمریکایی‌ها در زمان برجام، در موضوع افغانستان و هر زمان که خواستند اقدامی را انجام دهند، نگاه‌شان ناظر بر منافع خودشان بوده و تقریباً نظرات اروپایی‌ها را نادیده گرفته‌اند. همین مسئله سبب ایجاد اختلاف بین طرفین شده است.
سلیمی در تذکری به دخالت های فرانسه علیه ایران بیان کرد؛

زمان قلدری و زورگویی به پایان رسیده است

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: فرانسه در امور کشورمان دخالت نکند، زمان زورگویی به پایان رسیده است.
عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس خروج نظامیان آمریکا از افغانستان را تحولی مثبت در منطقه خواند و گفت: هرچه منطقه از حضور نظامیان آمریکایی خالی شود برای ملت‌های منطقه دستاورد بزرگی محسوب می‌شود.
کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

سفارتخانه‌های آمریکا پایگاه فرماندهی عملیات نظامی در منطقه

آمریکایی‌ها همواره از سفارتخانه‌های خود به عنوان یک مرکز مداخله و فرماندهی عملیاتی که در ابعاد سیاسی، امنیتی و اطلاعاتی دنبال می‌کنند، استفاده می‌کنند. در دوره اخیر پس از این‌که آن‌ها احساس کردند که امکان فعالیت نظامی‌شان در برخی از کشورها نظیر عراق، افغانستان، لبنان و برخی کشورهای دیگر محدود شده است با افزایش امکانات سفارتخانه‌های خود، آن‌ها را در ابعاد نظامی نیز فعال کردند.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه حامیان تحریم در آمریکا جعبه ابزار تحریمی خود را در اثر مقاومت حداکثری ایران خالی دیده‌اند.گفت: آمریکایی‌ها این بار با توسل به سناریوهای هالیوودی، تلاش دارند حیات برگرفته از فضای تحریمی را برای خود زنده نگه دارند.
با ناکام ماندن ۶ دور مذاکرات هسته‌ای در وین، به نظر می‌رسد، بایدن و تیم سیاست خارجی‌اش در حال بازنگری در استراتژی‌های پیشین خود هستند. در کانون این استراتژی، پیش از این احیای برجام قرار داشت که از طریق بده-‌بستان امتیازات در سطح متوسط (گلدیلاکس) مورد پیگیری قرار می‌گرفت.
در دیدار میان روسای جمهوری دو کشور آمریکا و اوکراین، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا پیشنهاد کمک ۶۰ میلیون هریونیا (واحد پول اوکراین) به عنوان کمک جدید امنیتی به ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری این کشور در برابر حملات روسیه ارائه داد.

به گفته ترامپ، «ارز این جهان باید دلار باشد و من فکر نمی‌کنم که که ما باید همه بیت‌کوین‌های جهان را اینجا داشته باشیم. به نظر من، این رمزارزها باید حسابی قاعده‌مند شوند. رمزارزها اهمیت و جایگاه دلار را از بین می‌برند.»
وزیر امور خارجه آلمان اظهار داشت: رویکرد طالبان تا روز‌های آینده روشن‌تر خواهد شد با این حال منافع همه ما این است که یک دولت فراگیر در افغانستان با مشارکت همه نمایندگان گروه‌های داخلی حتی آنانی که مخالف طالبان هستند، تشکیل شود.