اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

تحرکات برجامی در کشورهای مذاکره کننده با ایران تعطیل نشده و تاکید دارند موضع ایران معیار تداوم مذاکرات است مانند سخنگوی‌ کاخ سفید در یک‌ کنفرانس خبری به سوالی درباره اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا درباره احیای برجام پاسخ داد.
کارشناس مسائل اسرائیل گفت: در تحولات اخیر منطقه هم شاهد آن هستیم که به صورت علنی منافع ترکیه و اسراییل در برخی از سناریوها به یکدیگر گره خورده است. برخی از این منافع در سوریه معنا پیدا می‌کند و برخی دیگر در ناتو. توجه داشته باشید که ترکیه به عنوان عضوی از ناتو که زیر نظر ایالات متحده فعال است، خواسته‌های اسراییل را در منطقه اجرایی و عملیاتی می‌کند.
ارزیابی سیاست خارجی یک ساله رهبران جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان حاکی از آن است که دولت بایدن بیش از ۱۲ نوبت در تحقیقات نهاد قانونگذار آمریکایی درباره مذاکرات برجامی وین و نحوه اجرای تحریم‌های اقتصادی علیه ایران کارشکنی کرده است.
عصر امروز در ادامه رایزنی‌های دور هشتم مذاکرات وین، دیدارهایی میان انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، مذاکره‌کنندگان ارشد سه کشور اروپایی و علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «امیدواریم که دولت قزاقستان قادر باشد به زودی مشکلات این کشور که اساسا ماهیتی اقتصادی و سیاسی دارند را حل کند. ایالات متحده به عنوان متحد دولت و مردم قزاقستان، آماده و مشتاق است تا در این خصوص با مقام‌ها و مردم این کشور همکاری کند».
رئیس جمهور آمریکا در جدیدترین سوتی خود، سال میلادی را اشتباه گرفت و واکنش‌های کنایه آمیز زیادی را علیه خود برانگیخت.