اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

وزارت دفاع روسیه گفت که تعداد بیشتری از نیروهای این کشور امروز از شبه جزیره کریمه به پایگاه‌های خود باز می‌گردند.
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پیامی توییتری گفت: با مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین گفت‌وگوهای مهمی با وی داشته است.
شرایط روسیه و کشورهای عضو ناتو از جمله آمریکا بر سر موضوع اوکراین به یک نقطه انفجارآمیزی رسیده و احتمال بروز یک جنگ فرامنطقه‌ای وجود دارد. با توجه به اینکه اخیرا نیروهای مسلح روسیه در مرزهای مشترک اوکراین و روسیه به حالت آماده‌باش کامل درآمده‌اند و پایگاه‌های موشکی روسیه نیز حالت آماده‌باش به خود گرفته و همچنین کشورهای عضو ناتو با ارسال سلاح‌های فوق مدرن به اوکراین زمینه را برای یک انفجار منطقه‌ای و جهانی فراهم کرده و اگر هر یک از طرفین دست به یک عمل شتابزده‌ای بزنند، قطعا جرقه یک جنگ جهانی به زودی زده خواهد شد. اما به دلیل اینکه اگر جنگی صورت بگیرد،همه طرف‌ها و حتی جامعه اروپا آسیب خواهد دید.
روسیه دنبال تغییر دولت در اوکراین و گرفتن تضمین بر عدم عضویت اوکراین در ناتو است. اگر فشارها جواب دهد تا لحظه آخر حمله نمی‌کند زیرا حمله پیامدهای اقتصادی بدی را برای روسیه دارد.
رویارویی کنونی بر سر اوکراین را می‌توان نقطه عطف جدیدی در روابط بین‌الملل به شمار آورد. این رویارویی نقطه اوج روندی است که در 23 سال گذشته با محوریت ولادیمیر پوتین برای احیای موقعیت روسیه به‌عنوان یک ابر‌قدرت و توقف گسترش ناتو و اتحادیه اروپا در جریان بوده است.
آرایش جدید بازارهای جهانی حاکی از آن است که تنش‌ها میان روسیه و اوکراین وارد مرحله جدیدی شده است. در روزهای اخیر بسیاری از کشورها از جمله آمریکا به شهروندان خود در اوکراین هشدار دادند که خاک این کشور را ترک کنند. در بازارهای جهانی، شبح جنگ بر حرکت شاخص‌ها سایه افکنده است. بازارهای سهام دنیا در واکنش به اخبار تنش اوکراین یک دست قرمزپوش شدند. سرمایه‌گذاران سعی کردند که دارایی خود را به پناهگاه امن منتقل کنند.
منابع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایران اعلام کردند که نشست‌ها و جلسات برگزار شده برجام در هفته گذشته تا کنون در فضایی "رو به جلو" و "سازنده" برگزار شده است.
اقدام رئیس جمهور آمریکا برای مصادره نیمی از دارایی‌های مردم افغانستان با واکنش‌های گسترده روبرو شده است، برخی با انتقاد از چنین اقدامی تاکید کرده‌اند که غرامت هزاران شهید و زخمی افغان را باید از چه کسی گرفت؟
وجود اختلاف در داخل آمریکا مشخصا بیان‌گر این نکته است که دولت آمریکا در امر مذاکره بی‌اختیار است و بر خلاف آنچه سعی می‌کند نمایش دهد، عامل اصلی کُندی روند مذاکرات بوده و عملا دستیابی به توافق را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.
در حالی که ایران خواستار رفع تحریم‌های مالی و بانکی و نفتی یک جانبه آمریکا در راستای اعتمادسازی و نشان دادن حسن نیت است، چرا آمریکا اقدام به بازگرداندن معافیت چند پروژه هسته‌ای ایران با دو کشور عضو برجام کرده است؟
عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه جغرافیای اوکراین بلای جانش شده است‌، گفت: اگر این کشور به قطعات کوچک‌تر جغرافیایی تقسیم شود، به نفع کل قفقاز شمالی خواهد بود.
یکی از محافظان «معمر قذافی» ادعا کرد، رهبر سابق لیبی، کشته نشده و هنوز زنده است.