اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

علی باقری کنی در سه ماه گذشته حضور و نمایش رسانه‌ای بسیار اندکی داشته و صبر و متانت مثال‌زدنی در برابر انتقادات شدید، به خرج داده است.
یانوکوویچ گفت: من به خوبی درک می کنم که شما مشاوران زیادی دارید، اما شخصاً موظف هستید به هر قیمتی خونریزی را متوقف کنید.
مذاکرات وین در حالی روزهای مهم خود را پشت‌سر می‌گذارد که با وجود پیشرفت قابل توجه مذاکرات، هنوز موضوعات مهمی باقی‌مانده و توافق نهایی هنوز حاصل نشده است و زمان قطعی برای آن وجود ندارد. دستیابی به توافق نهایی، تنها با اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم توسط طرف‌های غربی در دسترس است.
رئیس‌جمهوری اوکراین گفت: همانطور که می‌دانید، قبلا اینطور گفته می‌شد که دوشنبه‌ها روز سختی است. جنگی در کشورمان هست. بنابراین، هر روز دوشنبه است. و اکنون با این حقیقت کنار آمده‌ایم که هر روز و هر شب مثل آن هستند.
«ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین با تشبیه کردن عملیات نظامی ویژه روسیه به اقدامات رژیم نازی آلمان، از یهودیان آمریکایی خواست که از او حمایت کنند.
پوتین اکنون قطعا به دوران پس از جنگ سرد پایان داده است دورانی که بر این فرض استوار بود که جنگ‌های بزرگ زمینی اروپا برای همیشه از بین رفته‌اند. از تهاجم او کاملا مشخص است که وی علاقه‌ای ندارد که توازن ژئوپولیتیکی را از طریق رعایت یک سرعت هوایی، ارتفاع یا مسیر ثابت را حفظ نماید.
بایدن باید اعلام کند که با تسریع در تولید و صادرات هر چه بیش‌تر نفت آمریکا برای جایگزینی انرژی روسیه، به این چالش عظیم نظم بین المللی پاسخ خواهد داد.
ابتکار ایران با کارت آژانس اتمی؛

پایان مذاکرات وین در انتظار تصمیم آمریکا

ابتکار هوشمندانه ایران برای پایان دادن به پرونده‌سازی رژیم صهیونیستی در آژانس بین المللی انرژی اتمی که در حساس‌ترین برهه مذاکرات رفع تحریم‌ها صورت گرفت، اصلی‌ترین مستمسک غرب را برای تعلل در اخذ تصمیمات سیاسی گرفت و اینک اعلام پایان گفت‌وگوها در انتظار اراده جدی طرف آمریکایی است.
یک منبع در سرویس وضعیت اضطراری روسیه گفت: گزارشی بدست ما رسیده مبنی بر تهدید بمبگذاری در این خطوط راه آن و همچنین یک ایستگاه مترو در مسکو. اقدامات برای بررسی این گزارش در جریان است.
بعضی از رسانه‌ها و روزنامه‌های داخلی پیرو خط رسانه‌ای غربی‌ها، زلنسکی را «رئیس‌جمهور در میدان» خطاب می‌کنند. رئیس‌جمهوری که باوجود همه مشکلات در کنار مردم خود ایستاده و با پوشیدن لباس رزمی در حال خدمت‌رسانی به مردم است.
سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه امروز (دوشنبه) گفت: ترکیه به طرح‌های خود برای دائمی‌کردن آتش بس در اوکراین و به نتیجه رساندن مذاکرات صلح ادامه خواهد داد.
حسن بهشتی پور گفت: درست است که تحریکات آمریکا و ناتو در شکل گیری وضعیت کنونی نقش داشته اما این دلیل نمی شود که حمله نظامی روسی به خاک اوکراین توجیه پذیر باشد و بگوییم که پوتین چاره ای جز این نداشت.
در تامین سلاح برای اوکراین؛

تصمیم برلین ما را ناامید کرد

مدیر بخش سوم اروپایی وزارت خارجه روسیه گفت: ما شدیدا ناامید هستیم که دولت آلمان، با نقض قوانین ملی و محدودیت‌های قانونی خود در سطح اتحادیه اروپا، از مسیر متعادل قبلی خود در مورد این موضوع منحرف شده است.
ستاد عملیات بشردوستانه روسیه گفت: به درخواست ماکرون از پوتین، نیروهای مسلح روسیه از ساعت ۱۰ آتش‌بس را اعلام کردند و کوریدورهای بشردوستانه از کی‌یف، ماریوپل، خارکف و سومی باز می‌شود.
خطیب‌زاده گفت: توافقی که در وین انجام می‌شود توافقی است که مسیر بازگشت آمریکا را در ازای پایبندی کامل تعیین می‌کند و این مسیر یک شبه برای آمریکا نخواهد بود.
اوکراین معتقد است که پکن خواستار توقف این جنگ با روسیه است، اما منتقدان درباره آن هشدار می‌دهند.