اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

نشریه «یو اس چاینا پرسپشن مانیتور» به مقامات چینی توصیه می‌کند که به‌دلیل احتمال زیاد باخت پوتین در جنگ اوکراین، مقامات پکن نباید سرنوشتشان را به ساکن کاخ کرملین گره بزنند و باید هر چه زودتر چنین ارتباطی را قطع کنند. توصیه بعدی این نویسنده این است که چین باید از حالت بی‌طرفی خارج شود و نقش فعال‌تری در برقراری صلح و ثبات بین‌المللی و خودداری از ورود نظام بین‌الملل به یک جنگ اتمی ویرانگر ایفا کند؛ این کار صرفا از طریق مشارکت در فرآیندهای بین‌المللی امکان‌پذیر است.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نشست خبری با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود در مسکو گفت: «روسیه تضمین کتبی از واشنگتن دریافت کرده که تحریم‌‌‌های اعمال شده بر مسکو که در پی حمله روسیه به اوکراین وضع شده است، مانع همکاری [با ایران] در چارچوب توافق نخواهد شد.» وزیر خارجه ایران نیز ضمن تاکید بر اینکه «روسیه هیچ مانعی برای رسیدن به توافق نخواهد بود،» گفت: «هیچ ارتباطی بین تحولات اوکراین و مذاکرات وین وجود نخواهد داشت.»
یک فرمانده آمریکایی مدعی شد که حکومت سرپرست افغانستان در تلاش‌های خود در برخورد با داعش شکست خورده و احتمال درگیری‌های بیشتر در این کشور پیش‌بینی می‌شود.
در حالی که این روزها مذاکرات وین متوقف شده و طرف غربی سعی دارد برخلاف واقعیات میدانی ، روسیه را عامل اصلی این توقف معرفی کند ، روز گذشته حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه کشورمان به مسکو سفر کرد.
رئیس‌جمهور اوکراین گفت: همه از جمله نمایندگان ما در هیأت مذاکرات با فدراسیون روسیه باید در جایگاههای خود باید تلاش کنند. این بسیار حائز اهمیت است، دشوار است اما مهم است.
بیست‌ و یکمین روز:

جنگ، آوارگی، تجاوز

ناوهای جنگی روسیه، اودسا را با موشک هدف گرفتند و این درحالی است که شهروندان پایتخت پس از حمله‌های هوایی سنگین روسیه در وضعیت منع رفت و آمد به‌ سر می‌برند.
ماسک با مخاطب قرار دادن صفحه رسمی انگلیسی ولادیمیر پوتین نوشته بود: «من بدین‌ وسیله ولادیمیر پوتین را به مبارزه‌ای تن به تن دعوت می‌کنم.» و به روسی افزود: «آیا این مبارزه را می‌پذیرید؟
رئیس‌جمهور اوکراین در سخنرانی پارلمان کانادا که به صورت ویدیویی انجام شد گفت: «شما باید برای متوقف کردن روسیه اقدامات بیشتری انجام دهید.» او گفت: «دوستان قدیمی مدیون حقیقت هستند.»
وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ما نگران امکان کمک مادی چین به روسیه یا تضعیف تحریم‌ هایی هستیم که ما اعمال کرده‌ایم. ما این موضوع را مستقیماً به چین اعلام کرده‌ایم، از جمله در ۲۴ ساعت گذشته که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی با همکار چینی‌اش ملاقات کرد.
تحلیلگر سرشناس جهان عرب معتقد است که آمریکا قصد ویرانی قاره اروپا را دارد و جنگ اوکراین زمینه‌ساز ورود عناصر مسلحانه به قاره سبز شده و در این مناطق جنگ به وقوع خواهد پیوست.
سالهاست مردم سرتاسر جهان درگیر ویروس های ناشناخته هستند که فقط با واکسیناسیون می‌توانند برای آن زمان بخرند. جنگ اوکراین ابعاد تازه‌ای را از دست ساز بودن این بیماری‌ها و ویروس‌ها، نمایان کرد.
طبیعی است که آمریکا و اروپا در زمینه برجام تلاش کنند که هم با ایران و هم با روسیه در تماس باشند و روسیه را قانع کنند که از درخواست‌هایش چشم‌پوشی کند.
کمتر از بیست‌وچهار ساعت پس از پاکسازی لانه شرارت صهیونیست ها در اربیل کردستان عراق، موساد دومین ضربه کاری را از سربازان گم‌نام امام زمان(عح) در سازمان اطلاعات سپاه خورد.
جمهوری اسلامی ایران در برابر تحولات موجود در اوکراین راهبرد بی طرفی فعال را اتخاذ کرد؛ یعنی نه له و نه علیه این اقدامات واکنش نشان داد.
شوک تحریم‌های فراگیر علیه روسیه باعث شده است که زندگی شهروندان روسی با اختلال جدی روبه‌رو شود و شرایط برای آنها به یکباره تغییر کند. خدمات شرکت‌های معتبر دنیا در روسیه درحال محدود شدن است، بسیاری از عرضه‌کنندگان کالاها و خدمات بین‌المللی در حال ترک روسیه هستند، معضل دارو، مواد غذایی، ذخیره مواد غذایی و افت ارزش پول ملی باعث شده است که رفاه خانوار روسیه در معرض سقوط قرار گیرد. از دست دادن درآمد، اجبار به ترک روش معمول زندگی و کاهش ارتباطات جهانی چالش‌هایی است که زندگی شهروندان روسیه را تهدید می‌کند.