اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

اعمال تحریم علیه روسیه موجب شده است مردم کشورهای غربی از جمله اعضای اتحادیه اروپا و آمریکا، با افزایش تورم و بالا رفتن قیمت کالاهای خوراکی و بنزین مواجه شوند و شاهد اعتراضات نسبتا گسترده در این کشورها باشیم.
اوکراین میدان نبرد دو ابرقدرت جهانی یعنی آمریکا و روسیه است. همان قدر که روسیه از پیوستن اوکراین به خودش منافع زیادی کسب می‌کند، آمریکا و شرکای غربی‌اش متضرر خواهند شد.
نخست وزیر و برخی از مقام‌های انگلیس روز یکشنبه در پیام‌های جداگانه‌ای عید نوروز باستانی و فرا رسیدن سال جدید شمسی را به ایرانیان و سایر کسانی که در سراسر جهان آن را جشن می‌گیرند، تبریک گفت.
وزیر دفاع آمریکا گفت: روسیه قصد تصرف اودسا را دارد اما واشنگتن بابت استقرار نیروهای روس در مرزهای ناتو نگرانی ندارد.
«آندری سادووی» شهردار لویو در غرب اوکراین می‌گوید: چندین موشک روسی یک کارخانه تعمیر هواپیما در لویو را نابود کردند. «زین بصراوی» در گزارش ۱۷مارس برای الجزیره که از این شهر گزارش می‌داد، نوشت که آمبولانس‌ها و خودروهای امدادی به سوی لویو حرکت کردند تا آتش را خاموش کنند. او نوشت: «اینجا منطقه‌ای نزدیک شهر است که چندین کارخانه و مجتمع صنعتی در آن قرار دارند.» این گزارشگر افزود: «شهردار لویو گفت که این منطقه کاملا با خاک یکسان شده، اما هیچ مجروح یا کشته‌ای بر جا نگذاشت.»
پس از حدود یک‌سال مذاکرات سنگین و فشرده، اخبار و شواهد حکایت از قریب‌الوقوع بودن «احیای برجام» دارند و به نظر می‌رسد واشنگتن نیز در حال پذیرش «آخرین شرط مهم تهران» است. موج جدید خوش‌بینی‌ها پس از اظهارنظر روز چهارشنبه رافائل گروسی، مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز شد.
رئیس جمهور چین خطاب به بایدن:

درگیری به سود هیچکس نیست

«شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین روز جمعه در تماس با «جو بایدن» همتای آمریکایی خود بر لزوم اجتناب از درگیری تأکید کرد.