اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

سخنگوی کرملین در بخش دیگری از سخنان خود گفت:‌ تقویت جناح شرقی ناتو پیش از اعلام رسمی آغاز شده بود و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به سرگئی شویگو، وزیر دفاع این کشور دستور داده تا پیشنهاداتی را برای تقویت جناح غربی روسیه ارائه کند.
بایدن، رییس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل در پاسخ به سوالی در مورد اخراج روسیه از گروه بیست گفت: بله، جواب من مثبت است.
رهبر کره شمالی گفت که نیروهای دفاعی ملی کره شمالی از توان نظامی و فنی بسیار خوبی برخوردار خواهند بود تا در برابر هرگونه تهدید و باج‌گیری نظامی خللی وارد نشود و خود را برای رویارویی طولانی مدت با آمریکا آماده نگه داشته اند.
فصل بهار در سال گذشته با حوادث مختلف سیاسی همراه بود، از جدی تر شدن مذاکرات هسته ای در ماه های آخر دولت روحانی تا انتخابات ریاست جمهوری و ردصلاحیت چهره هایی چون علی لاریجانی و جهانگیری.
نمایندگان مجلس دومای روسیه و شرکت های تولید کننده بالگردهای روسی از جمله افراد حقیقی و حقوقی هستند که هدف دور جدید تحریم های آمریکا قرار می گیرند.

وزیر خارجه اوکراین اعلام کرد که دولت کی یف در حال مذاکره با آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه و ترکیه در باب تضمین‌های امنیتی است.
«رصد بازی غرب در مذاکرات وین در برهه حساس و سرنوشت ساز کنونی بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد، خصوصا آنکه متوجه پایان یافتن ابعاد فنی و حقوقی مذاکرات و لزوم اتخاذ تصمیم سیاسی نهایی درآمریکا باشیم.»
وزیر امور خارجه روسیه گفت: هدف این تحریم‌ها حذف روسیه به عنوان مانعی بر سر ایجاد جهانی تک قطبی است. موضوع اصلا اوکراین نیست، موضوع نظم جهانی است که در آن آمریکا می‌خواهد تنها حاکم باشد.
مسئولان لهستان اعلام کردند که فهرستی از اسامی ۴۵ دیپلمات روس به اتهام انجام فعالیت‌های جاسوسی در خاک این کشور تدوین کردند. در همین حال، سفیر مسکو در ورشو اعلام کرد که دولت لهستان تصمیم به اخراج ۴۵ دیپلمات روس گرفته است.
در آستاده بیست و هشتمین روز از جنگ اوکراین سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: از آغاز حمله به اوکراین ۲۳۶ پهپاد، ۱۸۵ سامانه موشکی ضد هوایی، ۱۵۴۷ تانک و سایر خودروهای زرهی جنگی منهدم شده است.