اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین، از اظهارات سخنگوی اتحادیه اروپا که گفته بود ایران یا باید متن فعلی مذاکرات وین را بپذیرد یا بپذیرد که مذاکرات شکست خورده است، انتقاد کرد.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا اعلام کرد که با استناد به متمم پنجم قانون اساسی این کشور از پاسخ به پرسش‌های دادستان کل نیویورک درباره فعالیت‌های تجاری‌اش خودداری کرده است.
یک مقام آمریکایی در گفت‌وگویی مدعی شده است که مقامات روسی از چند هفته قبل در حال آموزش دیدن در ایران برای استفاده از پهپادهایی هستند که به ادعای مقامات دولت آمریکا، روسیه قرار بوده است از ایران خریداری کند.
یک کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل مسائل پادمانی بین ایران و آژانس را یکی از مهمترین موانع بر سر راه توافق دانست.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که کشورش آماده است بر اساس متن ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا، «به سرعت» توافقی را برای احیای برجام امضا کند.
رئیس جمهور اوکراین با متهم کردن کل جمعیت روسیه به حمایت از عملیات نظامی در دونباس، از دولت‌های غربی خواست تا ورود تمام روس‌ها به کشورهایشان را ممنوع کنند.
پس از پنج ماه تعلیق مذاکرات وین، مرحله جدید گفت‌وگوها از پنجشنبه (4 آگوست / 13 مرداد) با حضور هیات‌های سیاسی ایرانی، اروپایی، روسی، چینی و آمریکایی از سر گرفته شد و پس از روز گفت‌وگو دیروز -دوشنبه- پایان مذاکرات اعلام و هیأت مذاکره کننده کشورمان به تهران بازگشتند. با این وجود، بنابر اعلام وزارت امور خارجه، و رایزنی‌ها با مورا و سایر طرف‌ها ادامه خواهد داشت.
سخنگوی کرملین امروز (دوشنبه) با اشاره به اظهارات زلنسکی درباره برگزاری رفراندوم الحاق دو منطقه در اوکراین به روسیه گفت: این مردم دو منطقه زاپروژیا و خرسون هستند که می‌خواهند این رفراندوم برگزار شود و زلنسکی نباید روسیه و رهبری آن را مسئول این وضعیت بداند.
دونالد ترامپ جمعه شب در یک سخنرانی آتشین در ویسکانسین قول داد که آمریکا را پس می‌گیرد.
یک مقام وزارت خارجه آمریکا در یک جلسه استماع روز پنجشنبه اذعان کرد که دولت کشورش تلاش کرده با اعمال تحریم‌ها معاملات نفت چین با ایران را محدود کند.
یک مقام ارشد اروپایی اعلام کرد که مذاکره‌کنندگان تضمین‌هایی مبنی بر عدم مختل شدن توافق درصورت خروج احتمالی آمریکا از آن حاصل کرده‌اند و می‌گویند که قدرت‌های جهانی به دنبال نهایی کردن متن توافق هستند.