اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

مهمترین اخبار

پیام رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین در اقیانوس هند

آمریکا به شکست تحریم ها اعتراف کرد

یکی از نکات مهم که در رزمایش دریایی ایران، چین و روسیه در دریای عمان از سوی یگان‌های شرکت کننده تمرین شد، «عملیات آزادسازی کشتی ربوده‌شده» بود.
در ادامه سیاست‌های تحریمی و ضد ایرانی واشنگتن، وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌هایی را علیه شبکه‌ای از شرکت‌ها و افرادی که به ادعای آن در تسهیل انتقال فناوری ده‌ها شرکت آمریکایی به نهادهای ایرانی از جمله بانک مرکزی ایران نقش داشته‌اند، وضع کرد.
«یک چین جاه‌طلب اما مضطرب، یک روسیه متخاصم، برخی از قدرت‌های منطقه‌ای مانند ایران، نظم سنتی بین‌الملل مبتنی بر برتری آمریکا را به چالش کشیده‌اند»؛ این اعتراف، خلاصه گزارش سالانه سازمان‌های اطلاعاتی امریکا به سنا بود.
چند روز پس از عصبانیت کی‌یف و دیگر کشورهای غربی به دلیل گفته‌های پاپ بابت اینکه اوکراین باید تسلیم شود و با روسیه به منظور صلح مذاکره کند، پاپ فرانسیس امروز همه جنگ‌ها را محکوم کرد.
یک رسانه آمریکایی گزارش داد دولت بایدن در آستانه صدور معافیت تحریمی جدیدی برای ایران است که به این کشور اجازه دسترسی به بیش از ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده‌اش را می‌دهد.
پس از حمله روسیه به اوکراین و جدایی مسکو از غرب، غرب آسیا فضای بیشتری را در سیاست و اقتصاد روسیه اشغال کرد و به دومین شریک مهم این کشور پس از چین تبدیل شد.
جامعه اطلاعاتی آمریکا با انتشار گزارش سالانه خود درباره آن‌چه تهدیدات بین‌المللی می‌خواند، ادعاهایی را درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران و نقش آن در منطقه مطرح کرده و به موضوعات دیگری نیز از جمله نقش چین در عرصه جهانی، تنش‌ها در منطقه قفقاز و فعالیت‌های نظامی کره شمالی پرداخت.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه قرار است ۲۵ تا ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۲ در شرایطی برگزار شود که عملیات ویژه نظامی این کشور در اوکراین طی هفته‌های اخیر وارد سومین سال خود شده است و چشم‌اندازی برای پایان آن متصور نیست.