خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

سخنگوی کرملین امروز – پنجشنبه – گفت بیانیه اجلاس سران ناتو، روسیه را مجبور خواهد کرد تا «اقدامات بازدارنده‌ای» اتخاذ کند.

«جاسم محمد البدیوی »دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس در پیامی به مسعود پزشکیان ضمن آرزوی موفقیت برای رئیس جمهور منتخب ایران گفت: ما بر اهمیت گفتگوی سازنده و کار مشترک با ایران در مقابله با چالش های مشترک و تقویت همکاری در زمینه های مختلف، تاکید می کنیم .‌

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد اعلام کرد: سطح درگیری و ویرانی که در روزهای اخیر در غزه همزمان با ادامه مذاکرات آتش‌بس، شاهد آن هستیم، واقعاً تکان دهنده است.

رئیس جمهور منتخب مردم در یادداشتی اختصاصی با عنوان «با هم برای منطقه قوی و شکوفا» برای روزنامه فرامنطقه‌ای «العربی الجدید» ضمن تأکید بر ضرورت همکاری و تعامل سازنده تمامی کشورهای منطقه برای توسعه و اعتلای جایگاه جهانی آن نوشت: درمان زخم دیرینه اشغال فلسطین و حل آن مسئله همه ما است.

اجلاس سران ناتو از روز سه‌شنبه در واشنگتن دی‌سی با تمرکز بر جنگ اوکراین آغاز شده است اما ظاهرا گفت‌وگوی خاصی در رابطه با جنگ غزه در دستورکار نیست؛ اقدامی که «استاندارد دوگانه» تلقی می‌شود و به‌رغم اهمیتی که این جنگ دارد، متحدان غربی آن را نادیده می‌گیرند.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد اگر ایران پیشنهاد میانجی‌گری در مذاکرات پایان جنگ اوکراین را مطرح کند، مسکو این پیشنهاد را مد نظر قرار خواهد داد.

در پی اظهارات مقامات آمریکا مبنی بر آغاز فرایند تحویل جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین، وزارت خارجه روسیه آمریکا را سردسته تبهکاران جنگی خطاب کرد.

هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در پیامی به رئیس‌جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران گفت سازمان ملل متحد در ایران مصمم به ادامه حمایت‌های خود از اقدامات ملی در جهت دستیابی به توسعه پایدار است.

رئیس جمهور سوریه در تماس تلفنی با رئیس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد که به دنبال ارتقای روابط با تهران است و این مسئله به سود ملتهای دو کشور است.
مسعود پزشکیان و الهام علی‌اف در تماس تلفنی که مسائل مرتبط با منافع دوجانبه کشورها در آن بررسی شد، یکدیگر را به سفر به ایران و جمهوری آذربایجان دعوت کردند که مورد استقبال هر دو طرف قرار گرفت.