خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

۲۶ کشور جهان از جمله ایران، سوریه، روسیه، چین و عراق در بیانیه مشترکی با اعلام اینکه تحریم‌های اقتصادی یک جانبه و ظالمانه آمریکا و برخی کشور‌های غربی علیه برخی کشور‌های مستقل جهان به مانع بزرگی برای مقابله با ویروس کرونا تبدیل شده است، خواستار پایان دادن به این وضعیت شدند.
کارشناس غرب آسیا گفت: افزایش همگرایی در منطقه غرب آسیا برای امریکا مطلوب نیست و امریکایی ها نشان دادند در 17 سالی که در کشور عراق بودند تلاش بسیار زیادی کردند تا روابط عراق را با کشورهای همجوار از جمله عراق و سوریه کاهش دهند اما به هر طریق عراقی ها مجبور هستند با کشورهای همسایه ارتباط داشته باشند.

نخست وزیر عراق روابط این کشور با ایران را خوب توصیف کرد و گفت: هیچ مشکل واقعی در مناسبات دو کشور وجود ندارد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن انتقاد از عملکرد ضعیف در خصوص امنیت مرزیدولت های همسایگان شرقی کشور برای افزایش امنیت پایدار در مرزهای شرقی پیشنهادی عملی ارائه کرد.
کارشناس بین الملل و منطقه در گفت و گو با پرسون؛

تاثیر مداخله روسیه در آتش بس جنگ میان ارمنستان و آذرباییجان

کارشناس بین الملل و منطقه گفت: با توجه به نقش بی طرفانه ی روسیه و پیشنهاد مذاکره در جهت حل این مناقشه می تواند بسیار موثرباشد تا پس از ۱۸ سال آتش یک مناقشه و جنگ ادامه‌دار میان دو کشور ارمنستان و آذرباییجان به سمت صلح و زندگی مسالمت آمیز برود.

رحیمی جهان آبادی در گفت و گو با پرسون:

اسراییل عاقبتی جز فروپاشی ندارد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: مساله سات مربوط به تمام انسان های آزاده ای که با زورگویی و چپاول و اقدامات ضد حقوق بشری رژیم جعلی اسرائیل مخالف هستند .
سفیر اسبق ایران در کویت در گفت و گو با پرسون:

هدف سعودی ها از جنگ یمن، گسترش نفوذ به باب المندب بود

سفیر اسبق ایران در کویت گفت: جمعیت بی نظیر یمن در شبه جزیره برای سعودی ها و آمریکایی ها غافلگیر کننده بوده است لذا دستور کار عربستان با کمک امارات در چند سال گذشته مبنی بر شکست قدرت انصارالله و محدودیت حوزه نفوذ در جزیره العرب و جدایی بخش جنوب یمن از بخش جوار بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره انتقادات روزنامه کیهان به آیت‌الله سیستانی هم تصریح کرد: این موضع ربطی به ارکان جمهوری اسلامی ایران ندارد. ایران نظامی است که براساس مرجعیت شکل گرفته است که مرجعیت در ایران و عراق حافظ صلح امنیت و ثبات دو کشور بوده است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی، عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را خیانتی بزرگ و نقض آشکار حقوق مردم فلسطین عنوان کرد و گفت: این اقدام علاوه بر گسترش ناامنی و ایجاد اختلاف میان کشورهای منطقه، موجودیت کشورهای سازش کننده را نیز با خطر جدی مواجه خواهد کرد.
کارشناس غرب آسیا در گفت و گو با پرسون؛

ریشه اعتراضات در اسرائیل ناشی از فساد اقتصادی و سیستمی است

کارشناس غرب آسیا گفت: شعارها، گفته‌ها و درخواست‌های تجمع‌کنندگان نشان داد که اسرائیل نه تنها در حوزه بهداشت و درمان فعالیت درستی نداشته بلکه فساد اقتصادی و فساد سیستمی، شرایطی را در این کشور فراهم کرده که امروز مخالفین جدی و مقتدر را در بین مردم دارد.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه ما هرگز متوقف نمی‌شویم، گفت: برد سلاح‌هایمان را افزایش می‌دهیم و به عمق دریانوردی‌مان ژرفا می‌بخشیم.
کارشناس سیاسی غرب آسیا و جهان عرب در گفت و گو با پرسون؛

عادی سازی روابط خیانت به آرمان فلسطین است

کارشناس سیاسی غرب آسیا و جهان عرب امریکا درباره عادی سازی روابط و ماهیت دقیق این سازش خیانتکارانه همچنین سرانجام چنین سازشی برای دو کشور امارات و بحرین در منطقه، گفت: در این رخداد، خیانت به آرمان فلسطین انجام گرفت اما مسئله مهم تاثیرگذار بودن یا نبودن این خیانت است.

مشاور وزیر امور خارجه در امور خاورمیانه و دیپلمات سابق در گفت و گو با پرسون:

تبعات انتقال سفارت صربستان به بیت المقدس/صربستان در خاورمیانه وزنه ای نیست

مشاور وزیر امور خارجه در امور خاورمیانه و دیپلمات سابق درباره انتقال سفارت صربستان در بیت المقدس گفت: صربستان در خاورمیانه وزنه ای نیست، بنابراین سفارت آن نیز در بیت المقدس نیز تاثیر تعیین کننده ای ندارد و تنها دو سه روزی در راستای استفاده انتخاباتی ترامپ تیتر اخبار است.
عبدی در گفت و گو با پرسون :

رابطه با اسرائیل بازی با آتش است

یک کارشناس اسرائیل گفت: رژیم اسرائیل بدون هیچ مشکل و هیچ مانع و فشار اقتصادی و بین المللی و با همه‌ حمایت هایی که می شود، نزدیک به 25 درصد دچار بیکاری و دارای تورم است.
سرلشکر سلامی خطاب به آمریکایی ها گفت: شما فکر می‌کنید ما در برابر خون برادر شهیدمان یک سفیر زن در افریقای جنوبی را می زنیم؟ ما کسانی را می زنیم که در شهادت این مرد بزرگ مستقیم و غیر مستقیم نقش داشتند.