ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در مقاله ای با اشاره به اینکه ایران قادر است خود را به یک کشور هسته ای تبدیل کند، نوشت: زمان برای انجام هر گونه اقدامی برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته ای دیر شده است.
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در تهران درباره همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: دوربین‌های برجامی برای رفع آن اتهامات بود و اگر قرار است اتهامات پابرجا بماند دیگر دلیلی برای وجود دوربین‌های برجامی نیست. دوربین‌ها به دست خود آژانس جمع شده، پلمپ شده و در تأسیسات نگهداری می‌شود تا روزی که به این سند برگردند.

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی با تکرار برخی ادعاهای بی‌اساس در خصوص ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، خواستار تلاش جامعه بین‌الملل برای توقف این فعالیت‌ها شد.
رئیس جمهور پیشین آمریکا که در سال ۲۰۱۸ با ناقص تلقی کردن توافق هسته‌ای از آن خارج شد و با در پیش گرفتن سیاست «فشارحداکثری»، ضمن بازگرداندن تحریم‌های پیشین، تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد،
گرچه هر از چندی شاهد اظهارات مختلف و امیدوار کننده‌ای از سوی مقامات کشورهای حاضر در برجام در خصوص لزوم احیای این توافق و لزوم پایبندی به آن مطرح می‌شود اما واقعیت امر بر آن است که احیای برجام همچنان در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد و اساسا معلوم نیست که این توافق احیا خواهد شد یا مثل سالیان گذشته صرفا صحبت‌ها در حد اعلام مواضع خواهند ماند و تغییری ایجاد نخواهد شد.
ریاست جمهوری فرانسه شنبه‌شب در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که «توافق‌ هسته‌ای با ایران همچنان ممکن است، اما تهران باید به تعهداتش بازگردد».

وزیر امور خارجه عراق با بیان اینکه بغداد در تلاش برای برگزاری نشستی علنی میان وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی است، خبر داد که نشست‌های آتی دو طرف علنی برگزار خواهد شد.
وزیر انرژی طالبان با بیان اینکه ۳۵ میلیون دلار بدهی برای واردات برق از کشورهای ایران، ازبکستان و تاجیکستان باقی مانده گفت: بخشی از این بدهی پرداخت شده است.
محمد مخبر در دیدار فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه تاکید کرد: رویکرد جمهوری اسلامی ایران در این سال ها احترام به تمامیت ارضی سوریه بوده و همواره بر این باوریم که مبارزه با تروریسم نباید خدشه ای به تمامیت ارضی سوریه وارد کند.
وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه به هیچ طرفی اجازه نمی‌دهیم وارد سرزمین‌های سوریه شود، گفت: نه برای ترکیه و غیر ترکیه هیچ سودی ندارد که وارد مرزهای کشور ما شوند.