ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا با تکرار برخی یاوه‌سرایی‌ها علیه سیاست‌های منطقه‌ای ایران، این کشور را به حمایت از «گروه‌های تروریستی در منطقه» متهم کرد.
در این دیدار امیرعبداللهیان ضمن خیر مقدم به او و اظهار خرسندی از اینکه مشارالیه به عنوان نوه نلسون ماندلا به تهران سفر کرده، از تلاش‌ها و مساعی وی در راستای تقویت همکاری بین دو کشور و حمایت‌های بی‌دریغ از مردم مظلوم فلسطین تقدیر و تشکر کرد.
جو بایدن در بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا در همکاری با شرکای خود، طرحی برای احیای برجام ارائه کرده است.
وزیر انرژی در دولت پیشبرد امور لبنان در دیدار با میانجی آمریکایی با وی اتمام حجت کرد که اگر تهران رسما، پیشنهادی در زمینه تأمین برق به بیروت ارائه کند، وی این مسئله را رد نخواهد کرد.
منابع آگاه خبر داده‌اند که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در مذاکرات تلفنی روز چهارشنبه خود با بورل ملاحظات ایران درباره این طرح را به وی ابلاغ کرده و افزوده‌اند که رویکرد کلی ایران مخالفت با این طرح است هرچند فعلا نمی‌خواهد رسما مخالفت خود را اعلام کند.

آغاز عضویت کامل ایران در شانگهای یک پیروزی بزرگ برای ایران است و در روابط رو به رشد تهران با چین و روسیه که دو قدرت مهم جهان و منطقه هستند، استمرار این همکاری ها در قالب شانگهای اتفاق مهمی است. البته نباید فراموش کرد که روند عضویت کامل ایران ممکن است زمان بر باشد و برای نمونه در مورد هند و پاکستان دو سال زمان برد تا پروسه رسمی طی شود.

راب مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اخیراً پیامی را به اسرائیل ابلاغ کرد و گفت که او معتقد نیست ایرانی‌ها متن پیشنهادی بورل را بپذیرند و افزود: «از نظر او [مالی]، این توافق مرده است».
یک مقام ارشد وزارت امورخارجه بحرین ایران را همسایه‌ای مسئول نمی‌داند و معتقد است که ثبات خاورمیانه را به خطر انداخته است. از سویی نیز توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرد و ایران را همسایه‌ای مهم در منطقه برشمرد.
هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی کاخ سفید با تکرار ادعای آماده بودن توافق در مذاکرات وین گفت: مسئولیت اینکه بخواهند توافق را بپذیرند یا نه با ایران است.