ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

ایران پاسخش به پیشنهادات اروپا درباره مذاکرات احیای برجام را ارسال کرده است. حالا کل دنیا منتظر است تا ببیند آیا آمریکا و ایران می‌توانند بر سر «متن نهایی» پیشنهادی به توافق برسند یا خیر. البته باید دانست وضعیت فعلی برجام کاملا ناشی از آن است که آمریکا از معاهده‌ای که خودش امضا کرده بود، خارج شد.
معاون وزیر خارجه روسیه گفت که برنامه جامع اقدام مشترک بر سر برنامه هسته‌ای ایران در فرمت وین در خط پایانی قرار دارد اما تمامی مسائل تا بدین لحظه بسته نشده است.
خبرگزاری رویترز در گزارشی با استناد به نظرات مقامات، دیپلمات‌ها و تحلیل‌گران اروپایی و ایرانی مدعی شد که اگرچه مدت زمان احیای توافق هسته‌ای طولانی شده است، با توجه به تحولات اخیر بین‌المللی، آمریکا و ایران مشکلی با طولانی شدن این بازه ندارند و آن را در راستای منافع‌شان می‌دانند.
خبرگزاری رویترز با استناد به اظهارات برخی منابع مطلع، گزارش داد نفت‌کش لانا که پیش‌تر در یونان توقیف شده بود، آماده ترک یونان می‌شود.
نماینده روسیه در مذاکرات وین با استقبال از اظهارات امروز وزیر امور خارجه ایران درباره پاسخ به طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا در زمینه احیای توافق هسته‌ای، تاکید کرد که روسیه هیچ گاه مانعی سر راه احیای توافق نبوده و نخواهد بود.
گفت‌وگوی روسای جمهور چین و ایران شرایط جدید بین‌المللی و مسائل منطقه‌ای است که نقشی مهم را در جهت‌دهی به سیر توسعه مناسبات چین و ایران ایفا نموده است.
رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اعلام کرد که توافقی (در مورد مذاکرات هسته‌ای) بدست نیامده است زیرا تا زمانی که در مورد همه مسائل توافق نشود، توافقی وجود نخواهد داشت.
یک پایگاه خبری گزارش داد که کنگره آمریکا طرحی را برای ارائه شبکه سیستم ضدهوایی به مراکش جهت مقابله با آنچه که "تهدیدات ایران و گروه‌های نیابتی" خوانده شده، تصویب کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین تاکید کرد که آمریکا به عنوان آغازگر خروج از توافق جامع هسته‌ای ایران، باید هر چه سریعتر تصمیم سیاسی گرفته و به نگرانی‌های منطقی ایران پاسخ دهد.
تارنمای المانیتور گزارش داد: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، کاخ سفید به کنگره اطلاع داده که معافیت برخی از تحریم‌های ایران را تمدید کرده است که به موجب آن امکان همکاری بین المللی در برخی پروژه‌های هسته ای صلح‌آمیز ایران فراهم می‌شود.