ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

وزیر خارجه سوریه در نشست خبری مشترک با همتای روس خود ضمن تقدیر از تلاش های تهران و مسکو برای حل اختلافات ترکیه و سوریه گفت: دمشق به دو متحد خود یعنی رئیس جمهور پوتین و رئیس جمهور رئیسی اعتماد کامل دارد.
وزیر خارجه روسیه طی نشست خبری مشترک با همتای سوری خود در مسکو، حملات رژیم صهیونیستی به سوریه را نگران‌کننده خوانده و از تل‌آویو خواست که به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد.
یک مقام آمریکایی گفت: توافق نزدیکتر از آن چیزی است که دو هفته قبل بود اما نتیجه همچنان نامشخص است چرا که برخی اختلافات و برخی موضوعات مهم هنوز باید حل شوند.
سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا گفت: «پاسخ ایران با نقطه نظرات متعددی همراه بوده است. این نیازمند زمان بیشتر برای مرور آنها و مشخص کردن پاسخ‌مان است. ما به طور جدی در حال مرور پاسخ ایران هستیم».
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین از گفت‌وگو با همتای ایرانی خود درباره مذاکرات وین خبر داد.
مجری شبکه سی‌ان‌ان در صفحه توییترش اظهارات جدیدی را به نقل از یک مقام آمریکایی درباره آخرین تحولات احیای توافق هسته‌ای مطرح کرد.
درحالی‌که نزدیک به یک هفته از پاسخ ایران به آخرین نسخه از متن پیش‌نویس توافق وین می‌گذرد، اکنون رسیدن به خط پایان و اعلام توافق نهایی، معطل ضعف اراده دولت «جو بایدن» در مواجهه با مخالفان برجام در داخل آمریکا و فشارهای مقامات صهیونیستی است که بشدت تقلا می‌کنند، گفت‌وگوها به فرجام نرسد.
وزیر بهداشت طالبان در دیدار سفیر تهران در کابل از تهران تکمیل کار بیمارستان ولایت بامیان، آموزش پزشکان افغان در بخش سرطان، واردات دارو و استفاده از مراکز درمانی ایران را بررسی کرد.
مجلس نمایندگان آمریکا در نظر دارد تا با ارائه طرحی درباره تحریم های ایران، یکی از این تحریم ها را علیه کشورمان به شکل دائمی درآورد. طرحی به نام مستحکم کردن قانون تحریم های ایران.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن همچنان درحال بررسی پاسخ ایران به متن نهایی اتحادیه اروپا برای احیای برجام است.
مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا ضمن انتقاد از رویکرد دولت بایدن در زمینه احیای توافق هسته‌ای، ادعایش مبنی بر دست داشتن ایران در طرحی برای ترور او را تکرار کرد.