ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

پس از آنکه تهران - ریاض با وساطت چین در پکن توافق کردند، قرار شد دو کشور در مدت حداکثر ۲ ماه روابط دیپلماتیک خود را از سرگرفته و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند. گام درستی که روابط دو کشور را در مسیر ترمیم و بازسازی فعال قرار داده است.
طبق گزارش روزنامه اورشلیم پست، در یکی از اسناد درزیافته پنتاگون سناریویی در ارزیابی آمریکا درباره کمک‌های نظامی رژیم صهیونیستی به اوکراین مطرح شده است که واشنگتن در آن برای مجاب کردن رژیم اسراییل به عرضه این کمک‌ها به اوکراین، با خواسته‌های این رژیم در زمینه اقدام علیه ایران همراهی می‌کند.
نشست روز پنجشنبه در پکن بین وزرای خارجه عربستان سعودی و ایران گام مهمی در مسیری غیرمنتظره بود که ممکن است به سطحی از ثبات منطقه ای منجر شود که در بیش از چهار دهه گذشته دیده نشده است.
هنری کیسینجر طی مصاحبه‌ای گفته است که چین به‌ عنوان میانجی برای عربستان و ایران تغییری اساسی در وضعیت استراتژیک خاورمیانه است.
دستیار ویژه رییس جمهور روسیه به تهران آمده و قرار است با معاون اول رییس جمهور، وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار و گفت‌وگو کند.
یک منبع آگاه به روند مذاکرات ایران و عربستان درباره اهمیت عادی‌سازی روابط دو کشور می‌گوید: هرچند که دو طرف در بیانیه مشترک بر توسعه و تعمیق روابط دوجانبه در همه حوزه‌ها تاکید ورزیدند، اما تاثیرات از سرگیری رابطه رسمی دو کشور فراتر از مناسبات دوجانبه، تاثیرات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خواهد بود.
اکنون میدان جنگ واقعی، در آسمان و موشک نیست، بلکه جنگ اصلی، جنگ دیپلماتیک است که معادلات سیاسی جدیدی به منطقه تحمیل می‌کند و آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها، هم خود را بازنده این میدان می‌بینند.
رییس جمهور پیشین آمریکا در یک سخنرانی در جمع هوادارانش ضمن اشاره به توافق اخیر ایران-عربستان برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک و ادعای این که ایران، چین، روسیه و کره شمالی ائتلاف «مخربی» تشکیل داده‌اند، گفت که اگر او رییس جمهور بود، مانع رخ‌ دادن این اتفاقات می‌شد.