ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری به سوالاتی درباره توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دوجانبه و بیانات اخیر مقام معظم رهبری ایران درباره اصول دیپلماسی ایران پاسخ داد.
رئیس‌جمهور اندونزی در محل کاخ ریاست‌جمهوری این کشور به‌صورت رسمی از آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران استقبال کرد.
فریدون مجلسی گفت: افغانستان 5 میلیونی زمانی با ایرانی که 15 میلیون جمعیت داشت بر سر آب قراردادی بسته است. با این قرارداد واگذاری های ارزی به دست آمده است. حال چنانچه طالبان بخواهد آن قرارداد را نقض کند مسائل قبل از قراردادی مطرح می شود.
وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی با طرح ادعاهایی درباره توافق ایران و عربستان برای عادی‌سازی روابط گفت که هدف ریاض از این کار تنها ارسال پیام به واشنگتن بوده است.
روزی که امریکا تلاش خود را برای رهایی از جهنم افغانستان و نجات جان سربازان و سرمایه‌ های ملی سرلوحه کار سیاست خارجی قرار داد، اغلب از این سیاست امریکا خرده می‌گرفتند و انتقادهای زیادی را متوجه کاخ سفید می‌کردند، غافل از اینکه امریکا بر اساس منافع ملی خود تصمیم گرفته و نه آمال و آرزوهای دیگر کشورها.
هشدار امیرعبداللهیان به طرف افغانستانی:

طالبان تا فرصت هست دریچه سد کجکی را باز کند

امیرعبداللهیان گفت: در خواست روشن ما از طرف افغانستانی این است که تا زمان از دست نرفته است دریچه های سد کجکی را باز کنند تا هم مردم خودشان که در مسیر هستند و هم مردم در سیستان سیراب شوند.
اولین جلسه محرمانه دولت جو بایدن برای تمامی سناتورها با محوریت ایران روز سه‌شنبه ساعت چهار عصر به وقت واشنگتن برگزار شد؛ اما این جلسه یک «غایب» مهم داشت و آن «رابرت مالی»، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران بود.
وزارت امور خارجه‌ اسرائیل به المانیتور گفت که دو دیپلمات ارشد اسرائیلی در این ماه در یک اقدام نادر به روسیه سفر کردند. آنها با «سرگئی ورشینین»، معاون وزیر امور خارجه‌ روسیه، دیدار کردند و در مورد تسلیح ایران از سوی مسکو - علاوه بر موضوعات دیگر- گفت‌وگو کردند.

حیدر علی اف، از سازمان تروریستی پ.ک.ک و همچنین از جنگ 8 ساله صدام جنایتکار علیه ایران حمایت کامل کرد و نقش تعیین کننده ای در تامین تسلیحات این رژیم ایفا کرد.
در دهه‌های گذشته، چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامی، روابط مصر و ایران افت و خیزهای فراوان به خود دیده و از اتفاقات داخلی، اعم از اقدامات ملی و استقلال‌طلبانه گرفته تا اندیشه‌ورزی‌های اسلام‌گرایانه طرف مقابل تأثیرات فراوان پذیرفته و دوستی‌ها و دشمنی‌های بی‌بدیل شکل گرفته و دوران تلخ و شیرینی در مناسبات دوجانبه تجربه شده است.