ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

رسانه آمریکایی آکسیوس بامداد چهارشنبه ۳۱ مه-۱۰ خرداد ۴۸ ساعت پس از پایان سفر سلطان عمان به ایران از سفر بی‌سر و صدای یکی از مقام‌های ارشد دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به مسقط برای بررسی امکان توافق با ایران بر سر موضوعات هسته‌ای خبر داده است.
رئیس اداره روابط خارجه وزارت خارجه افغانستان در توییتر خود نوشت: «ما برنامه‌های زیادی در زمینه‌های کشاورزی، صنعت، تولید انرژی، معدن و ارتباطات منطقه‌ای، با ایران داریم که هر ۲ طرف با جدیت آنها را دنبال می‌کنند».
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به ادامه گفتگو‌ها با مقامات کشورمان گفت که در برخی موارد پیشرفت‌هایی حاصل شده است.
روزنامه عمان دیلی در گزارشی درخصوص سفر هیثم بن طارق، پادشاه این کشور به تهران نوشت: سفر سلطان هیثم بن طارق به تهران روز گذشته به پایان رسید و همانطور که انتظار می رفت این سفر تاریخی موفقیت های گسترده ای در زمینه های مختلف به ویژه زمینه سیاسی به همراه داشت.
متأسفانه برخی سیاست‌مداران و تحلیل‌گران جمهوری اسلامی، راز توطئه آمریکا را درک نکرده و در بازی قطر و آمریکا بر ضد ایران گرفتار اشتباه شدند و در آوردن پروژه طالبان، علیه دولت قانونی افغانستان نقشه کشیدند.
«هیثم بن طارق آل‌سعید» پادشاه عمان که به دعوت رسمی رئیس جمهور کشورمان به تهران سفر کرده است، امروز - دوشنبه - با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کرد.
آویوی مدعی است که دلایل زیادی وجود دارد که اسرائیل باید قدرت و بازدارندگی ‌ اش را نشان دهد اما مشکل این است که ایران به واسطه قدرت و جسارتش و همچنین برخورداری از حمایت‌های روسیه و چین در باب برنامه هسته ای خود، تبدیل به خطری وجودی برای تل آویو شده است.
وزارت دفاع حکومت طالبان افغانستان در صفحه توئیتر رسمی خود با انتشار بیانیه ای در توضیح رویداد مرزی روز گذشته، مدعی شد که طرف ایرانی عامل شروع درگیری مرزی دیروز بین دو کشور بوده است.
رژیم اسرائیل اگرچه در جهت تخریب تأسیسات هسته‌ای ایران اقداماتی را انجام داده و اقدامات بعدی آن نیز - به دلیل متکی بودن به عوامل جاسوس - دور از انتظار نیست، اما حمله مستقیم نظامی به ایران چه به صورت انفرادی و چه با مشارکت آمریکا را به هیچ وجه به نفع خود ارزیابی نمی‌کند
اوکراین از مذاکرات کارشناسی با طرف ایرانی طفره می‌رود!

واکنش تهران به ادعاهای زلنسکی علیه ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهارات اخیر رئیس جمهور اوکراین علیه جمهوری اسلامی ایران را فرافکنی به منظور انحراف افکار عمومی و نمایشی سیاسی توأم با ادعاهای بی‌اساس توصیف کرد و آن را بی‌ارزش دانست.
سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در واکنش به رونمایی از موشک خرمشهر۴ تلاش کرد این دستاورد دفاعی ایران را مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و محدودیت‌های فعالیت‌های موشکی گنجانده شده در آن جلوه دهد.