ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

جنبش مقاومت اسلامی حماس اعلام کرد که هیاتی از رهبران این جنبش به ریاست اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس بامداد امروز (دوشنبه) به دعوت جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شده است.
اظهارات فیصل بن فرحان در تهران می‌تواند این‌گونه ترجمه شود که رژیم از طریق وزارت خارجه عربستان این پیام را به تهران منعکس کرده که حاضر به معاوضه بمب با کرانه است یعنی اگر ایران قول دهد کرانه را آرام می‌کند، اسرائیل درباره سلاح هسته‌ای خود آماده مذاکره می‌شود.
موافقت حاکمان فعلی افغانستان برای بازدید متخصصان ایرانی از سد کجکی نشان داد که دیپلماسی ایران موفق عمل کرده است. درواقع طالبان به خوبی می‌داند ایران بازیگر موثری در منطقه است و با توجه به این که هنوز آنان به رسمیت شناخته نشده‌اند، هر اقدامی برای چالش در منطقه به ضرر خودشان خواهد بود.
عربستان یک طبقه هتل اسپیناس در تهران را برای طولانی مدت رزرو کرده است. دیپلمات‌های عربستان سعودی که از مدتی قبل به تهران آمده‌اند در این هتل مستقر شده و فعالیت خود را آغاز کرده‌اند؛ بنابراین تا زمان تعیین تکلیف ساختمان سفارت عربستان سعودی در تهران، سفارت به طور موقت در این هتل باقی خواهد ماند.
وزیر دفاع طالبان در یک مصاحبه ویژه در تلویزیون گفت: ابتدا مرزبانان ایرانی به مدت ۴ روز با توپخانه به نیروهای طالبان حمله کردند و نیروهای طالبان مجبور شدند در برابر آن عکس‌العمل نشان دهند.
رئیس‌جمهور نیکاراگوئه گفت: شما ملتی مقاوم هستید که در مقابل امپریالیسم مقاومت کردید. لطفا سلام، محبت و احترام ما را خدمت رهبر انقلاب و ملت ایران ابلاغ فرمایید.
سخنگوی کاخ سفید با تاکید دوباره بر لزوم جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح اتمی، گفت که واشنگتن همچنان بر محدود کردن فعالیت‌های ایران در منطقه متمرکز است.
آکسیوس درباره مذاکرات ایران و آمریکا مدعی شد:

آزادی منابع ارزی مقابل تعلیق غنی‌سازی 60 درصدی

آکسیوس در خبری فوری اعلام کرد که واشنگتن در حال مذاکره با تهران برای عدم غنی‌سازی اورانیوم بالای ۶۰ درصد در ازای آزاد کردن بخشی از وجوه توقیف شده‌اش است.
رئیس جمهور در جمع گروهی از جوانان نیکاراگوئه‌ای، اظهار داشت: آمریکا می‌خواست با تحریم و تهدید ملت ما را متوقف کند، اما ملت ما نه تنها متوقف نشد بلکه از تهدید و تحریم برای خود فرصت ساخت.