ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

اروپایی ها نیز به این نتیجه رسیدند که نفوذ منطقه ای ایران به گونه هایی است که باید روی آن حساب کنند و بدون ایران نمی توانند مسائل منطقه را حل و فصل کنند. همان طور که آمریکایی ها نیز به همین نتیجه رسیدند.
دولت ایران و وزارت خارجه ورود کند:

جریان تصرف اموال ایرانیان در گرجستان چیست؟

مصادره شدن اموال ایرانیان در گرجستان خبری است که این روزها به گوش می رسد و موجب اعتراض بسیاری از مالباختگان و ایرانیان مقیم در گرجستان شده است.
همزمان با تداوم جنگ در غزه، ناظران با اشاره به سفر اخیر پوتین به خاورمیانه از سودای تازه « تزار» روس می گویند و بر این باورند کهپوتین در صدد است تا از آب گل الود ماهی گرفته و زمینه را برای شکل گیری همکاری های نزدیک میان بازیگران منطقه هموار کند.
وزیر خارجه آلمان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایران با بیان اینکه حل بحران غزه تنها در سایه راهکارهای سیاسی ممکن است، گفت که این کشور خواستار مساعدت ایران برای کاهش تنش‌ها در منطقه است.
جمله عجیب پوتین به رئیسی را می‌بینید که صداوسیما پخش کرد و مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت این بود: فهمیدم خودتان علاقه دارید به روسیه بیایید.
اعمال ماده ۹۹ منشور ملل و اقدام پسندیده دبیر کل سازمان ملل

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد را یاری دهید

پس از دو دوره دبیر کلی آقای گوترش بر سازمان ملل، این نخستین بار است که دبیر کل سازمان ملل متحد از ماده ۹۹ منشور ملل متحد استفاده می کند.
مقامات و سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در پایان چهل و چهارمین نشست خود در دوحه قطر ادعاهای واهی خود علیه جمهوری اسلامی ایران درخصوص پرونده میدان گازی آرش، موضوع صلح آمیز هسته ای، قدرت دفاعی و بازدارندگی و جزایر سه گانه ایرانی را تکرار کردند.
سال ها حمایت مالی و نظامی اش از حماس با حمله هفتم اکتبر جواب گرفته است. بقیه این هفت هفته را مقام های ایرانی در تلاش برای فشار بر اسرائیل و ایالات متحده آمریکا برای محدود کردن واکنش اسرائیل علیه حماس صرف کرده اند با این امید که شاخته نظامی این گروه در غزه، به طور کامل منهدم نشود.
رئیس جمهور پیشنهاد کرد که کشورهای مختلف از جمله ژاپن می‌توانند با برگزاری همه‌پرسی از مردم خود میزان حمایت از حق ملت فلسطین را به عینه مشاهده کنند؛ هر چند کشورهای غربی از برگزاری چنین همه‌پرسی به شدت واهمه دارند.
رییس سازمان حج و زیارت و سفیر عربستان سعودی در ایران درباره ازسرگیری اعزام زائران ایرانی به عمره و همچنین تسهیل سفر حج، رایزنی و مذاکره کردند.
یک دیپلمات سابق گفت: به نظر می‌رسد که تفاهم موقت آمریکا و ایران حداقل تا کنون برقرار مانده و صرف نظر از هر اتفاقی که بیفتد حداقل مادام که بحران غزه ادامه دارد، برقرار خواهد ماند.
رئیس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران گفت: ایران فقط در سال۱۴۰۱ به‌صورت قطعی، ۴.۲میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی داشت. به گفته او روس‌ها در پروژه نفتی وارد شدند و ۲.۷میلیارد دلار پروژه‌ای است که آنها شروع کردند.چینی ها هم در سال جاری ۱.۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری کردند.
سردار جوانی تصریح‌کرد: در درگیری‌های فعلی منطقه، آمریکایی‌ها مدام به ما پیام می‌دهند که ما نمی‌خواهیم با شما وارد جنگ شویم و این امر نشان می‌دهد که آن‌ها خود را شکست‌خورده میدان مواجهه با ایران اسلامی می‌دانند.
«جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در این ارتباط مدعی شد که ایران قبلاً هواپیماهای بدون سرنشین یا پهپاد، بمب‌های هوایی هدایت شونده و مهمات توپخانه‌ای در اختیار روسیه قرار داده است و ممکن است «گامی فراتر در حمایت از روسیه بردارد.»